2024.03.28. - Gedeon, Johanna

Az iskolaérettség megállapítása

A gyermekek tankötelezettsége a közoktatási törvény szerint abban az évben kezdõdik, amelyikben május 31-ig betöltik a hatodik életévet. Azonban ez nem mindig jár együtt az iskolaérettség kialakulásával. Ennek a megállapítására szolgál az iskolaérettségi vizsgálat.
bohócdoktor szja 1% felajánlás

Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért!

Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06

Ez egy komplex vizsgálat, melynek során a gyermek biológiai, pszichológiai és szociális érettségét vizsgáljuk. A gyermek iskolaérettségének a megállapításában a legnagyobb szerepe az óvodapedagógusoknak van, akik nap, mint nap a gyermekkel vannak együtt és a gyermek valós érettségét meg tudják állapítani.

A helyes iskolaérettség megállapításával elkerülhetõ az, hogy egy esetlegesen korán beiskolázott gyermeket kudarcélmények elé állítsunk, belecsússzunk abba, hogy gyermekünknél magatartási zavar, dyslexia, dyscalculia, dysgraphia alakuljon ki, azaz olvasási, számolási, írási zavar jöjjön létre.

Az iskolaérettség megállapításánál az orvos szerepe a gyermek biológiai érettségének a megállapítása a védõnõk segítségével.

Biológiai szempontból általában 6-7 éves korra a gyerekek alakváltozáson mennek keresztül, pocakjuk eltûnik, megnyurgulnak, végtagjaik hosszabbak lesznek, a kisfiúk fiúsabb, a kislányok lányosabb formát öltenek. Az idegrendszer fejlõdésében általában létrejön a lateralizáció, ami többek között felelõs azért, hogy a gyermek bal vagy jobb kezes.

Mi az iskolaérettségi vizsgálat célja?

Ezek a változások az iskolára való érettség jeleiként tekinthetõek. Az iskolaérettségi vizsgálat célja annak a felmérése, hogy a gyermek testileg, lelkileg, fizikailag képes lesz e az iskoláskor követelményeinek megfelelni. Az iskolában 40-50 percet egyfolytában végig kell ülni a padban, figyelni kell, koncentrálni.

Ezek a feladatok új megterhelés elé állítják a szervezetet. A padban ülés megterhelést jelent a gerincnek, a végtagoknak, az izomzatnak.

Éppen ezért bizonyos elvárásoknak eleget kell tenni. Iskoláskorú gyermekek esetében az elvárt testmagasság: 115-120 cm azért, hogy a gyermek lába leérjen a földre, ezáltal a testét stabilan tudja tartani, stabilan tudjon ülni, így kevésbé terhelje meg a gerincét, a testsúly tekintetében pedig fontos a 22-24 kg-os határt elérni.

Ez azért szükséges, hogy legyen egy megfelelõ ellenálló képessége, fizikai erõnléte a gyermeknek az új kihívásokkal szemben. Ugyanígy nélkülözhetetlen a kéztõ- és az ujjperccsontok érettsége, melynek segítségével írás közben megtámaszkodik a padon és összehangolt mozgást végez.

Érzékszervek, idegrendszer, mozgatórendszer

Orvosi szempontból lényeges az érzékszervek, az idegrendszer, a mozgatórendszer alapos vizsgálata: a látás esetében 5 éves korban lehetõség van komplex vizsgálatra, ahol a jól ismert tábláról való olvasás mellett a gyermek tér- és mélységlátásának, a szemfenekének és a színlátásának a vizsgálatára is sor kerül.

A hallásvizsgálat segítségével fény derülhet csökkent hallásra, mely minden esetben fülészeti kivizsgálást tesz szükségessé a késõbbi tanulási, magatartási zavarok megelõzése érdekében.

A gyermek vázizomrendszerénél felmérjük a gerinc, a végtagok állapotát, az izomerõnlétet. Ilyenkor lehetõség nyílik kiszûrni egy gerincferdülést, egy lúdtalpat vagy például egy mellkasdeformitást, mely utóbbi hatással lehet a légzésre és a szívmûködésre is.

Mindezek észrevétele a betegségek kiszûrése mellett azért lényeges, mert a gyermek erõnlétét, teljesítõképességét nagymértékben befolyásolhatják. Tovább menve a vizsgálat során megnézzük a gyermek torkát, fogazatát.

A fogaknak az épsége a beszédfejlõdés kialakulásában már a korai években is fontos. Az iskolában a jelentõsége pl. a zöngés és a zöngétlen mássalhangzók megkülönböztetésében jelentõs, ebben pedig az ép fogazat sokat segíthet.

Gondoljunk pl. egy letöredezett, sajnos nem egyszer tövig lerohadt fogazatú gyermekre. Számára biztosan nagyobb nehézséget fog jelenteni a helyes írás, olvasás elsajátítása.

A légzõrendszer, a szív- érrendszer, a has, a nyirokcsomók vizsgálatával különbözõ betegségek kiszûrésére válik lehetõség.

A hyperaktív gyermekek kiszûrése

Az iskolaérettséghez hozzátartozik az idegrendszer megfelelõ fejlettsége. Ezt jelzi az is, hogy a gyermek hogyan viselkedik, mennyire kiegyensúlyozott, mennyire terhelhetõ. Fokozott figyelmet szentelünk éppen ezért a magatartászavaros, a hyperaktív gyermekek kiszûrésére.

Az iskolába menetel egyik alapfeltétele az, hogy a gyermek egészséges, jó teherbírású legyen, a kötelezõ védõoltásokkal rendelkezzen. Éppen ezért elgondolkodtató, egy krónikusan beteg gyermeknél, pl. egy súlyosan szívbeteg gyermeknél, aki szinte egyfolytában beteg, hogy mennyire tud majd megfelelni az iskolai feltételeknek, hogyan tudja majd elsajátítani a különbözõ ismereteket a gyakori hiányzások mellett.

Ezért, ilyen esetben vagy éppen ha valaki mûtét elõtt áll érdemes annak a lehetõségét felvetni, hogy esetleg 1 évvel késõbb kezdje meg tanulmányait. Összegzésképpen a gyermek iskolaérettségének a megállapítása közös feladat, mely az óvodapedagógus, az orvos és a védõnõ összehangolt munkája révén lehetséges és természetesen a szülõnek is nagy a felelõssége abban, hogy az adott szakvéleményt hogyan értékeli a gyermeke képességeinek ismeretében.
bohócdoktor vizit szja 1%