Akkor lehet jobb eredmények elérésére ösztönözni a gyermeket zsebpénzzel, ha az már elsajátította a pénzkezelés alapjait – állítják a szakemberek a pénz mint motivációs eszköz vizsgálata kapcsán.
A szülõi jutalom sok esetben pénz formájában jelenik meg egy kiugró teljesítmény esetén, így a kisiskolások már korán kapcsolatba kerülnek a fizetõeszközzel. A nevelési tanácsadó szerint ahhoz, hogy egy gyermek értse a pénz fogalmát és tudatosan kezelje, absztrakt gondolkodás szükséges, amely 8-10 éves korra alakul ki.
A gyermek belsõ érettségét jelzi, ha már van igénye a zsebpénzre, érzi a tervezés örömét, és felfogja az elvégzett munka és a megszerzett pénz arányát. Fontos azonban, hogy a szülõk felállítsanak szabályokat és tudatosan kezeljék a gyerekek pénz vagy vagyontárgyak iránti igényeit.