rss
gyermekmentés támogatása
  • Diszlexia a tanulási zavarok egy formája

  • Share on Tumblr

    A diszlexia elnevezés használatos az olvasás elsajátításának zavarára, de már maga a szó is sokkal szélesebb fogalomra utal. A kifejezés ugyanis két tagból áll, az egyik a görög eredetû "disz", amely nehézséget jelöl, a másik a "lexia" a szintén görög eredetû "lexis" szóból, amely "szavakat, beszédet" jelent. Tehát szó szerint is a szavakkal kapcsolatos zavarról van szó, de ma már tudjuk, hogy a diszlexia ennél még összetettebb jelenség.

    Adó 1 százalék felajánlása a gyermekek megmentését, a családok támogatását, a jótékonysági programok sikerességét segíti! Az adó 1 százalék felajánlását hálásan köszönjük!

    A diszlexiáról egyre többet beszélnek, egyre többen vizsgálják, és egyre kevésbé tudják mi is az. Nincs ugyanis pontos tünetegyüttese, nem lehet minden esetben kimutatni neurológia eltérést. Bár tudjuk, mely kromoszómák játszanak szerepet öröklõdésében, az olvasási zavar megjelenését nem lehet biztosan bejósolni.

    A diszlexia ugyanis gyûjtõfogalom. Mind tüneteiben, mind oki hátterében nagyon eltérõ jelenségeket azonosítanak olvasási zavarnak. Ráadásul legtöbbször nem is olvasási zavarról, hanem olvasástanulási zavarról kellene beszélni. A diszlexiás gyermek végül megtanul olvasni, csak ez a tanulási folyamat zavart.

    A hagyományos meghatározás szerint: a diszlexiás gyermek értelmi képességeihez, az iskolában és otthon befektetett gyakorlás mennyiségéhez, módszertani lépésekhez képest feltûnõen elmarad az olvasás-írás megtanulásában.

    Mit jelent azonban az, hogy feltûnõen? Nehéz határvonalat húzni, mit tartunk feltûnõ elmaradásnak, mit normális eltérésnek. Ha a betegségek diagnózisához hasonlítjuk, akkor a diszlexia olyan, mint a kóros elhízás. Vannak kövérkés emberek, és nehéz megmondani, mikortól nevezzük kórosnak a túlsúlyt. Egy skarlát diagnosztizálása egzaktabb dolog. Vagy azonosítják a kórokozót, és akkor skarlátja van a gyereknek, vagy nem, és akkor mástõl vörösödött ki a bõre.

    A diszlexia azonosítása meghatározásához hasonlóan igen bizonytalan. Gyakran kizárásos módszerrel állapítják meg a diszlexiát.

    Ha a gyerek rendesen járt iskolába, akkor az olvasásban mutatott elmaradását nem a hiányzó oktatási tapasztalat okozza.
    Ha legalább átlagos értelmi képességû a gyermek, akkor nem az alacsony intelligencia az oka a zavarnak.
    Ha kizárhatjuk az emócionális, érzelmi, pszichológiai problémákat (szorongás, stb.),
    és az érzékszervi zavarokat (látás, hallás probléma),
    akkor semmi más ok nem lehet, mint diszlexia. Tehát nem a diszlexiát azonosítják, hanem azt, ami nem diszlexia.
    A tüneti módszer a diszlexiásokra jellemzõ tüneteket azonosítja. Ha a gyermek
    gyenge írás, olvasás, helyesírás terén,
    bizonyos nyelvi feladatokbeli problémákat mutat,
    tér-irány zavar (jobb-bal tévesztés) mutatkozik,
    gyenge az emlékezete,
    szekvencialitással problémái vannak,
    diszlexia elõfordul a családjában,
    mindemellett átlagos vagy átlag feletti intelligenciával rendelkezik,
    akkor valószínûleg diszlexiás.

    A diszlexia azonosítására egyre több vizsgálati módszer áll rendelkezésünkre, de amíg pontosan nem tudjuk, mi is az amit keresünk, a mindennapokban a legbiztosabb a tüneti módszer. Ahogy egy elefántot is megjelenési és viselkedési jellemzõi alapján lehet a legbiztosabban azonosítani, a diszlexia is felismerhetõ jellegzetes jegyei alapján.

    A probléma azonosítása sokszor segít az egyénnek és környezetének a nehézségekkel szembeni megküzdésben, mert a problémának megfelelõbb attitûdöt alalkít ki. (Nem buta és/vagy lusta vagyok/a gyerek, hanem részképességzavarok /eltérõ tanulási stílus okozza a bajokat.)

    Az igazi segítséget azonban a gyermekek képességeinek differenciált feltérképezése, képességprofil felállítása jelenti, mert így célzott fejlesztéssel nagyobb eredményeket érhetünk el, mint hogyha a diszlexiát okozó valamely, vagy összes részképességgel foglalkozunk.

    Az olvasás elsajátításában ugyanis számos tényezõ játszik szerepet, és normálisan is igen nagy eltéréseket mutatnak a gyerekek azokban a képességekben, amelyek az olvasás tudományához vezetnek.

    Maga az olvasás is igen összetett folyamat, amelynek során a különbözõ modalitásokból jövõ ingereket egymásután és egyidejûleg felvesszük, majd ezek az ingerek egymással integrálódnak, térben, idõben, egymásután szervezõdnek. A jelentéssel bíró információk az emlékezet és a meglevõ kognitív sémák segítségével szimbólummá alakulnak, és elhelyezkednek a gondolkodási rendszerben. Az információfeldolgozás eredményeképp létrejön az olvasás. Bármely szinten akadályozott ez a folyamat, olvasási zavar jön létre.

    Minthogy az ezen lépésekhez szükséges funkciók nemcsak az olvasásban vesznek részt, hanem más kognitív folymatokban is, ezért zavar esetén egyéb készségek is érintettek lehetnek. Így a diszlexia tünetegyüttesébe beletartozik az olvasási problémák mellett számos egyéb deficit. Így például gyakran társul a diszlexiához beszédzavar, számolási nehézség, finommotorika gyengesége, testséma, lateralitás zavara, emlékezet gyengesége.

    Láthatólag nem csak az olvasás tanulása, hanem általánosan a tanulás zavart. A diszlexia terminus a tanulási zavarok egy jellegzetes tünetén, az olvasás megtanulásának nehézségén alapul.

    A tanulási zavarok (specific learning difficulties) viszonylag új fogalom. A beszéd, írás olvasás és/vagy számolás terén mutatott megkésett vagy rendellenes fejlõdésre utal. A tanulási zavarok kultúrafüggõ rendellenesség. Ha nem kellene írni, olvasni és számolni, a tanulási zavarokkal küzdõknek nem lennének különösebb nehézségei. A tanulási zavar intelligencia szinttõl független.

    Számos kiemelkedõ alkotó életrajzában fedezhetõek fel a tanulási zavarok nyomai. Michael Faraday beszédzavarokkal és helyesírási nehézségekkel küzdött, problémája volt a matematikával és megbízhatatlan volt a memóriája. George S. Patton tábornok gyerekként nem boldogult az olvasással, a betûk fejenálltak és megfordultak. William Butler Yeats a költõ is egyértelmûen diszlexiás volt. Még felnõtten is mindig bocsánatot kellett kérnie írása miatt, és a helyesírása is igen gyenge volt. Pablo Picasso-t értelmi fogyatékosnak tartották, pedig nála is a tanulási zavarok okozták az iskolai kudarcokat.

    A tanulási zavarokat igen gyakran a szokásostól eltérõ információfeldolgozási mód okozza. Az írás-olvasás-számolás megköveteli a szekvenciális, egymásutáni, lépésrõl lépésre történõ feldolgozást, amely az általában domináns bal agyféltekéhez kötõdik. Ha valakinek ez a feldolgozási mód gyengébb, akkor nehézségei lesznek a tanulással. Legtöbb esetben azonban kiderül, hogy a tanulási zavar csak egyik oldalról deficit. A jobb agyféltekéhez kapcsolódó egészleges, egyidejû, vizuális információ feldolgozás igen kiváló lehet, és éppen olyan kiemelkedõ teljesítményekhez vezethet, mint a hagyományos, lépésrõl lépésre történõ analizáló logikai út.

    A tanulási zavarokkal küzdõk azért vannak hátrányban az iskolában, mert az oktatás nem illik képességeikhez, sajátos információfeldolgozási módjukhoz. Képesek megtanulni írni, olvasni, számolni, csak nem úgy mint a többiek. Ezért kell inkább „másképp tanulóknak”, mint tanulási zavarokkal küzdõknek nevezni ezeket az egyéneket.

    A tanulási zavarok az iskolához kötõdnek, és miután így vagy úgy megtanult az egyén írni, olvasni, számolni, azt gondolhatnánk, hogy elmúlt a diszlexiája, diszkalkuliája, stb. A tanulási zavarok azonban nem gyógyítható. Olyan értelemben nem, hogy egy sajátos információfeldolgozási mód jellemzi az egyént, ami egész életében sok elõnnyel és hátránnyal jár.

    Azokon a területeken, ahol a rendezettség, írás, olvasás, stb. fontos szerepet játszik, bizony sok nehézséggel találják magukat szemben a tanulási zavarokkal küzdõk. Másrészrõl viszont vizuális képességeik olyan ajándékot jelentenek számukra, amely természetes adottsággá teszi a kreatív gondolkodást, újszerû látásmódot. Gyakran igen hirtelen találnak kiváló megoldásokra, miközben mások még a problémát se tudták megfogalmazni, képzeletük rendkívül gazdag, sokan közülük mûvészek vagy mûszaki zsenik.

    Az oktatás felelõssége, hogy milyen módon tud alkalmazkodni ezeknek a szokásostól eltérõ, de nem ritka másképp tanulóknak a jellegzetes tanulási módjához, stílusához. Minden gyermek joga, hogy képességeinek megfelelõ képzésben részesüljön, ezért az oktatást úgy kell alakítani, hogy a többségtõl eltérõket is figyelembevevõ tantervek, tanmenetek és módszerek álljanak a pedagógusok rendelkezésére.

    Gyarmathy Éva


    Share on Tumblr
adó egy százalék, gyermekmentés, családtámogatáscsaládtámogatás, adományosztás, gyógyítás, gyermekek, kórházKérjük Támogassa a Gyermekek megmentését!
Mátrix Közhasznú Alapítvány (OTP): 11735005-20510350
Adó 1%:  18472273-1-06
Évente több tízezer gyermek és család számára jut el a segítő adomány, köszönjük!

gyermekmentés, családsegítés, adó egy százalék, 1+1, adó
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Tanulási zavarok

    Sajnos egyre több gyerek szenved valamiféle tanulási zavartól és annak következményétõl. Sokszor csak akkor jönnek rá, hogy nagy a baj, mikor már késõ.

    Hogyan ismerhetõ fel egy gyermekrõl, hogy tanulási zavara van? Mikor derül ez ki - akár már óvodában is mutatkoznak ennek a jelei? Hogyan segíthetünk? - ezekre a kérdésekre kerestük a választ ebben az elõadásban, ahol fõleg a dyslexiáról, vagyis az olvasási nehézségrõl esett szó.

  • Mesedoktorok: a kórházban fekvő, beteg gyerekek gyógyulását segíti

    Mesedoktorok: a kórházban fekvő, beteg gyerekek gyógyulását segítiA Mátrix Közhasznú Alapítvány a Gyógyító Mesedoktorok mozgalmát nem csak gyerekeknek, nem csak betegeknek alkotta meg. A jószolgálati, gyermekmentő, támogató program elsődleges célja, hogy a mese (meseolvasás, mese készítés) révén gyógyítást segítsen, illetve a különböző társadalmi, egészségügyi, szociális problémák feloldásában - feldolgozásában sikeresen részt vegyen. A Mesedoktor mozgalomba minden támogató, segítő, önkéntes, egészségügyi intézmény szabadon csatlakozhat. Tegyük jobbá a világot, ebben a mese is egy eszköz!

  • Para - bizonyítvány sokk

    Para - bizonyítvány sokkÉv végén sok kisgyermek retteg, hogy mit fognak szólni az iskolai bizonyítványhoz a szülők... A gyermekeltűnések szezonja az év végi bizonyítványosztás ideje. Rácz Anett, a Mátrix Közhasznú Alapítvány elnöke óvva int minden szülőt attól, hogy aránytalanul komolyan vegye az év végi tanulmányi eredményeket, hiszen a gyermekek lelki és fizikai egészségénél nincs fontosabb. Jobb megelőzni azt, hogy egy - egy gyermek ijedtségében világnak szaladjon, hiszen még arra is van esély, hogy soha többé nem kerül haza.

  • Szent Ágota Gyermekvédelmi Szolgáltató is kapott adományt

    Az Egyházmegye által fenntartott Szent Ágota Gyermekvédelmi Szolgáltató is rendszeresen kap támogatást a MÁTRIX Közhasznú alapítványtól. Viszonzást sosem várunk, de mindig jól esik a támogatottaktól egy atmoszféra visszajelzés, netán fotók az ajándékokról és a gyerekekrõl.

    Most is kaptunk egy köszönõ levelet, benne a támogatott gyerekek õszinte és örömteli pillanatait megörökítõ fotó illusztrációkkal. Reméljük, hogy hamarosan egy gyermek sem fog sehol nélkülözni és minden pici boldogságban töltheti el gyermekkorát.

  • Kamilla, a csodanövény

    Kamilla, a csodanövényHázi patikánk egyik természetes tagja a kamilla. Piperefű, szüzekanyja, szentivánpipitér, bubulyka, anyafű, pipiske. Milyen csodálatos is a magyar nyelv, megannyi varázslatos név, s mind egyetlen egyszerű és mégis nagyszerű vadon élő virágot, egyik leghatékonyabb gyógynövényünket takarja. Június-július hónapokban virágzik rétjeinken a kamilla, az orvosi székfű. Szinte nincs olyan ember, aki ne ismerné a kamilla valamilyen formáját. Csodálatos erejét számtalan területen használhatod: legyen szó egészségről vagy szépségről.

  • Ez a házasság, szent kötelék

    Ez a házasság, szent kötelékA diáklányok a parkban a fűben ülve készültek a másnapi órákra. Nem messze tőlük két férfi ült le a padra, kezükben egy sakk készlettel, de játék helyett beszélgetni kezdtek az életről, a feleségeikről. Percekkel később mindkét lány könnyekben tört ki, és nagy leckét tanult a szerelemről.

    A két éltes férfi régóta nem látta már egymást, ezért sakkozás előtt elmesélték egymásnak az elmúlt éveket. Mindketten beszéltek a feleségükről is, de amikor a második kezdett a történetébe…

  • A globális felmelegedés mindenkit fenyegetõ globális probléma

    Globális felmelegedésnek az utóbbi évtizedek éghajlati változásait nevezzük: emelkedik az óceánok és a felszínközeli levegõ hõmérséklete. A folyamat várhatólag folytatódik; végállapotát még becsülni sem tudjuk. Az Éghajlat-változási Keretegyezmény a globális éghajlatváltozás kifejezést az ember által okozott klímaváltozásra használja.

  • Szívszorító igaz történet - nehéz Magyarországon élni...

    Szívszorító igaz történet - nehéz Magyarországon élni...47.000 Ft nyugdíja pár nap alatt elfogyott. Kifizette a boltban a tartozásait kamatostól, a postán hatezer forintot hagyott a villanyszámlára, elküldött a fiának ötezer forintot a főváros egyik hajléktalanszállójára, végül az önkormányzatnál a kutyaoltás elmaradt összegét fizette be. Tervezte, hogy tüzelőt is vesz, de a pénztárcájában csak három darab ezres maradt egész hónapra. Vett a boltban fél kiló kenyeret és egy liter tejet is és lassan totyogott hazafelé a sáros úton. Az utat nézte mereven, nehogy elcsússzon. A szőke boltos nő ingerült volt, miután kilépett az ajtón, mert megint szellőztetnie kellett a rossz szagú öregasszony után.

  • Félmilliárd gyermek éhezik a világon!

    Paradox világban élünk: miközben az elhízás - és vele a cukorbetegség, szélütés és szívinfarktus - világméretû probléma, ugyanakkor csaknem félmilliárd gyerek éhezik világszerte. A fejlõdõ országokban él a Föld népességének 83 százaléka. Ezekben az országokban 146 millió ötévesnél fiatalabb gyermek alultáplált, és ebbõl a korosztályból tízmilliónál többen éhezés következtében vesztik életüket.

  • Mi a gyermekbénulás (poliomielitisz)

    A gyermekbénulás olyan betegség, melynek okozója vírus (poliovírus). A poliovírus a piszkos kézrõl vagy tárgyakról a szájon keresztül jut a szervezetbe. A fertõzés legtöbbször tünetmentesen zajlik, de ritkán súlyos, maradandó bénulást okoz. A végtagok bénulása miatt sokan járógépbe kényszerülnek. Ha a betegség a légzõizmokat is érinti, a beteg tartós gépi lélegeztetésre szorulhat. Gyakori a halálozás is.

Adó 1 százalék felajánlása a gyermekek megmentését, a családok támogatását, a jótékonysági programok sikerességét segíti! Az adó 1 százalék felajánlását hálásan köszönjük!