rss
gyermekmentés támogatása
  • Diszlexia a tanulási zavarok egy formája

  • Share on Tumblr

    A diszlexia elnevezés használatos az olvasás elsajátításának zavarára, de már maga a szó is sokkal szélesebb fogalomra utal. A kifejezés ugyanis két tagból áll, az egyik a görög eredetû "disz", amely nehézséget jelöl, a másik a "lexia" a szintén görög eredetû "lexis" szóból, amely "szavakat, beszédet" jelent. Tehát szó szerint is a szavakkal kapcsolatos zavarról van szó, de ma már tudjuk, hogy a diszlexia ennél még összetettebb jelenség.

    Adó 1 százalék felajánlása a gyermekek megmentését, a családok támogatását, a jótékonysági programok sikerességét segíti! Az adó 1 százalék felajánlását hálásan köszönjük!

    A diszlexiáról egyre többet beszélnek, egyre többen vizsgálják, és egyre kevésbé tudják mi is az. Nincs ugyanis pontos tünetegyüttese, nem lehet minden esetben kimutatni neurológia eltérést. Bár tudjuk, mely kromoszómák játszanak szerepet öröklõdésében, az olvasási zavar megjelenését nem lehet biztosan bejósolni.

    A diszlexia ugyanis gyûjtõfogalom. Mind tüneteiben, mind oki hátterében nagyon eltérõ jelenségeket azonosítanak olvasási zavarnak. Ráadásul legtöbbször nem is olvasási zavarról, hanem olvasástanulási zavarról kellene beszélni. A diszlexiás gyermek végül megtanul olvasni, csak ez a tanulási folyamat zavart.

    A hagyományos meghatározás szerint: a diszlexiás gyermek értelmi képességeihez, az iskolában és otthon befektetett gyakorlás mennyiségéhez, módszertani lépésekhez képest feltûnõen elmarad az olvasás-írás megtanulásában.

    Mit jelent azonban az, hogy feltûnõen? Nehéz határvonalat húzni, mit tartunk feltûnõ elmaradásnak, mit normális eltérésnek. Ha a betegségek diagnózisához hasonlítjuk, akkor a diszlexia olyan, mint a kóros elhízás. Vannak kövérkés emberek, és nehéz megmondani, mikortól nevezzük kórosnak a túlsúlyt. Egy skarlát diagnosztizálása egzaktabb dolog. Vagy azonosítják a kórokozót, és akkor skarlátja van a gyereknek, vagy nem, és akkor mástõl vörösödött ki a bõre.

    A diszlexia azonosítása meghatározásához hasonlóan igen bizonytalan. Gyakran kizárásos módszerrel állapítják meg a diszlexiát.

    Ha a gyerek rendesen járt iskolába, akkor az olvasásban mutatott elmaradását nem a hiányzó oktatási tapasztalat okozza.
    Ha legalább átlagos értelmi képességû a gyermek, akkor nem az alacsony intelligencia az oka a zavarnak.
    Ha kizárhatjuk az emócionális, érzelmi, pszichológiai problémákat (szorongás, stb.),
    és az érzékszervi zavarokat (látás, hallás probléma),
    akkor semmi más ok nem lehet, mint diszlexia. Tehát nem a diszlexiát azonosítják, hanem azt, ami nem diszlexia.
    A tüneti módszer a diszlexiásokra jellemzõ tüneteket azonosítja. Ha a gyermek
    gyenge írás, olvasás, helyesírás terén,
    bizonyos nyelvi feladatokbeli problémákat mutat,
    tér-irány zavar (jobb-bal tévesztés) mutatkozik,
    gyenge az emlékezete,
    szekvencialitással problémái vannak,
    diszlexia elõfordul a családjában,
    mindemellett átlagos vagy átlag feletti intelligenciával rendelkezik,
    akkor valószínûleg diszlexiás.

    A diszlexia azonosítására egyre több vizsgálati módszer áll rendelkezésünkre, de amíg pontosan nem tudjuk, mi is az amit keresünk, a mindennapokban a legbiztosabb a tüneti módszer. Ahogy egy elefántot is megjelenési és viselkedési jellemzõi alapján lehet a legbiztosabban azonosítani, a diszlexia is felismerhetõ jellegzetes jegyei alapján.

    A probléma azonosítása sokszor segít az egyénnek és környezetének a nehézségekkel szembeni megküzdésben, mert a problémának megfelelõbb attitûdöt alalkít ki. (Nem buta és/vagy lusta vagyok/a gyerek, hanem részképességzavarok /eltérõ tanulási stílus okozza a bajokat.)

    Az igazi segítséget azonban a gyermekek képességeinek differenciált feltérképezése, képességprofil felállítása jelenti, mert így célzott fejlesztéssel nagyobb eredményeket érhetünk el, mint hogyha a diszlexiát okozó valamely, vagy összes részképességgel foglalkozunk.

    Az olvasás elsajátításában ugyanis számos tényezõ játszik szerepet, és normálisan is igen nagy eltéréseket mutatnak a gyerekek azokban a képességekben, amelyek az olvasás tudományához vezetnek.

    Maga az olvasás is igen összetett folyamat, amelynek során a különbözõ modalitásokból jövõ ingereket egymásután és egyidejûleg felvesszük, majd ezek az ingerek egymással integrálódnak, térben, idõben, egymásután szervezõdnek. A jelentéssel bíró információk az emlékezet és a meglevõ kognitív sémák segítségével szimbólummá alakulnak, és elhelyezkednek a gondolkodási rendszerben. Az információfeldolgozás eredményeképp létrejön az olvasás. Bármely szinten akadályozott ez a folyamat, olvasási zavar jön létre.

    Minthogy az ezen lépésekhez szükséges funkciók nemcsak az olvasásban vesznek részt, hanem más kognitív folymatokban is, ezért zavar esetén egyéb készségek is érintettek lehetnek. Így a diszlexia tünetegyüttesébe beletartozik az olvasási problémák mellett számos egyéb deficit. Így például gyakran társul a diszlexiához beszédzavar, számolási nehézség, finommotorika gyengesége, testséma, lateralitás zavara, emlékezet gyengesége.

    Láthatólag nem csak az olvasás tanulása, hanem általánosan a tanulás zavart. A diszlexia terminus a tanulási zavarok egy jellegzetes tünetén, az olvasás megtanulásának nehézségén alapul.

    A tanulási zavarok (specific learning difficulties) viszonylag új fogalom. A beszéd, írás olvasás és/vagy számolás terén mutatott megkésett vagy rendellenes fejlõdésre utal. A tanulási zavarok kultúrafüggõ rendellenesség. Ha nem kellene írni, olvasni és számolni, a tanulási zavarokkal küzdõknek nem lennének különösebb nehézségei. A tanulási zavar intelligencia szinttõl független.

    Számos kiemelkedõ alkotó életrajzában fedezhetõek fel a tanulási zavarok nyomai. Michael Faraday beszédzavarokkal és helyesírási nehézségekkel küzdött, problémája volt a matematikával és megbízhatatlan volt a memóriája. George S. Patton tábornok gyerekként nem boldogult az olvasással, a betûk fejenálltak és megfordultak. William Butler Yeats a költõ is egyértelmûen diszlexiás volt. Még felnõtten is mindig bocsánatot kellett kérnie írása miatt, és a helyesírása is igen gyenge volt. Pablo Picasso-t értelmi fogyatékosnak tartották, pedig nála is a tanulási zavarok okozták az iskolai kudarcokat.

    A tanulási zavarokat igen gyakran a szokásostól eltérõ információfeldolgozási mód okozza. Az írás-olvasás-számolás megköveteli a szekvenciális, egymásutáni, lépésrõl lépésre történõ feldolgozást, amely az általában domináns bal agyféltekéhez kötõdik. Ha valakinek ez a feldolgozási mód gyengébb, akkor nehézségei lesznek a tanulással. Legtöbb esetben azonban kiderül, hogy a tanulási zavar csak egyik oldalról deficit. A jobb agyféltekéhez kapcsolódó egészleges, egyidejû, vizuális információ feldolgozás igen kiváló lehet, és éppen olyan kiemelkedõ teljesítményekhez vezethet, mint a hagyományos, lépésrõl lépésre történõ analizáló logikai út.

    A tanulási zavarokkal küzdõk azért vannak hátrányban az iskolában, mert az oktatás nem illik képességeikhez, sajátos információfeldolgozási módjukhoz. Képesek megtanulni írni, olvasni, számolni, csak nem úgy mint a többiek. Ezért kell inkább „másképp tanulóknak”, mint tanulási zavarokkal küzdõknek nevezni ezeket az egyéneket.

    A tanulási zavarok az iskolához kötõdnek, és miután így vagy úgy megtanult az egyén írni, olvasni, számolni, azt gondolhatnánk, hogy elmúlt a diszlexiája, diszkalkuliája, stb. A tanulási zavarok azonban nem gyógyítható. Olyan értelemben nem, hogy egy sajátos információfeldolgozási mód jellemzi az egyént, ami egész életében sok elõnnyel és hátránnyal jár.

    Azokon a területeken, ahol a rendezettség, írás, olvasás, stb. fontos szerepet játszik, bizony sok nehézséggel találják magukat szemben a tanulási zavarokkal küzdõk. Másrészrõl viszont vizuális képességeik olyan ajándékot jelentenek számukra, amely természetes adottsággá teszi a kreatív gondolkodást, újszerû látásmódot. Gyakran igen hirtelen találnak kiváló megoldásokra, miközben mások még a problémát se tudták megfogalmazni, képzeletük rendkívül gazdag, sokan közülük mûvészek vagy mûszaki zsenik.

    Az oktatás felelõssége, hogy milyen módon tud alkalmazkodni ezeknek a szokásostól eltérõ, de nem ritka másképp tanulóknak a jellegzetes tanulási módjához, stílusához. Minden gyermek joga, hogy képességeinek megfelelõ képzésben részesüljön, ezért az oktatást úgy kell alakítani, hogy a többségtõl eltérõket is figyelembevevõ tantervek, tanmenetek és módszerek álljanak a pedagógusok rendelkezésére.

    Gyarmathy Éva


    Share on Tumblr
adó egy százalék, gyermekmentés, családtámogatáscsaládtámogatás, adományosztás, gyógyítás, gyermekek, kórházKérjük Támogassa a Gyermekek megmentését!
Mátrix Közhasznú Alapítvány (OTP): 11735005-20510350
Adó 1%:  18472273-1-06
Évente több tízezer gyermek és család számára jut el a segítő adomány, köszönjük!

gyermekmentés, családsegítés, adó egy százalék, 1+1, adó
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Így elõzzük meg a gyermekbaleseteket nyáron

    A nyári idõszakban jelentõsen megnövekednek a gyerekeket ért balesetek. Pár szabály betartásával azonban ezek jó része elkerülhetõ. A legfontosabb, hogy a kicsiket sose hagyjuk felügyelet nélkül, ha pedig mégis megtörténik a baj, higgadtan cselekedjünk.

  • A magány, az egyedüllét beteggé tehet

    A magányosság nemcsak a lelket gyötri meg, hanem a testet is megbetegíti. Kutatások támasztják alá ugyanis, hogy különbözõ módon károsíthatja az egészséget. Azok az emberek, akik kerülik mások társaságát, nem ápolnak szoros kapcsolatokat, gyakran képtelenek megbirkózni a napi stresszhelyzetekkel, így egyre inkább nehezükre esik az egészséges életvitel megvalósítása.

  • Játszóteret kapott a Tabán Utcai Óvoda

    2012-ben a Tabán Utcai Óvodában segítette a játszótér megújulását a Mátrix Közhasznú Alapítvány. A segítségkérést fogadtuk, a pénz (700.000. Ft) összejött, a játszótér 2012-ben felépült.

    Képzeld, tucatnyi olyan óvoda van, ahol a leszanált - régi, vas - játszóterek helyett nem épültek újak, sivár kõ vagy fû van az udvarokon. Együtt csodákra vagyunk képesek!

  • Pozitívan hat a tanulásra a háziállat

    Ahol van valamilyen házikedvenc, ott a család legkisebb tagjai (is) okosabbak és felelõsségtudóbbak.

  • Kun Magdolna: Egyszer megérted Fiam!

    Kun Magdolna: Egyszer megérted Fiam!Egyszer, ha már elérhetetlen
    távolságban leszek tőled fiam
    és vánszorgó lábnyomom is elfújja a szél,
    nem hagyva magad körül porszemnyi
    emléket sem, mi rólam mesél,
    jusson eszedbe gyermekkorod
    mosolygó napjai.
    Láss magad előtt egy képet,
    ahol ketten állunk, te meg én...

  • A 8 gyermekes Fedor család lakhatási támogatása

    A 8 gyermekes Fedor család lakhatási támogatása8 kisgyermekes család lakhatása került veszélybe, támogató SMS kampánnyal segít a család megsegítéséért a Mátrix Közhasznú Alapítvány. A cél: a 8 gyermekes család lakhatásának biztonsága! A közösségi oldalakon szerzett az alapítvány tudomást a méltatlan helyzetről, ami a 8 gyermekes Fedor családot fenyegeti: lakhatási problémáik vannak, pusztán azért, mert 8 gyermeket nevelnek. A mostani albérletből menniük kell, sok főbérlő nem adja ki a lakást, mert attól félnek, hogy a gyerekek lelakják az ingatlant.

  • A vak ember kéreget

    A vak ember kéregetVak ember ült egy épület előtt a lépcsőn, lábánál kalap táblával, a következő szöveggel: Vak vagyok. Kérem, segítsenek! Arra ment egy újságíró és látta a kalapban alig van pénz, csak pár fillér. Lehajolt, dobott a kalapba pár forintot, s anélkül, hogy megkérdezte volna, elvette a táblát és a másik oldalára írt egy mondatot. Délután visszatért a vak emberhez és látta a kalapban sok pénz van. A vak felismerte lépteit, s megkérdezte tőle, hogy ő írt-e a táblára, s ha ő volt, akkor mit. Az újságíró így válaszolt: - Semmi olyat, ami nem lenne igaz. Csak soraidnak kicsit más formát adtam. - mondta, majd mosollyal az arcán távozott.

  • Jól bevált módszerek a hisztihelyzetekre

    Jól bevált módszerek a hisztihelyzetekreA hiszti az első helyezett a modern szülők „nevelési parák” listáján. Az agykutatás és a gyermekpszichológia eredményeinek köszönhetően árnyaltabban látjuk ezeket a dühkitöréseket, mint pár évvel ezelőtt: természetes és szükséges mérföldkőnek a gyermek fejlődésében, így igyekszünk empátiával kezelni. Az új Gyereklélek magazin 25 megoldást kínál nekünk, ezekből szemezgetünk néhányat, és megkérdeztük Peller Mariannt is, ő mit csinál „vészhelyzetben”. (Tippek a Gyereklélek magazinból, melyek hasznos segítőtársunk lehetnek a hiszti idejére).

  • 25 önbizalom erősítő, szülő-gyerek kapcsolatot szorosabbá tevő mondat

    25 önbizalom erősítő, szülő-gyerek kapcsolatot szorosabbá tevő mondatKedves Anyuka, képzeld el: vasárnap délután van, a család jót ebédelt, volt süti is, a lakás ki van takarítva, másnap mindenki tiszta, vasalt ruhába tud munkába/iskolába/óvodába indulni. Sokat tettél azért, hogy ez így legyen. Ugye jól esne, ha a család ezt nem venné természetesnek, hanem egy egyszerű, szívből jövő mondattal megköszönné? Kedves Apuka, ugye neked is jól esne, ha nem lenne magától értetődő a család számára, hogy bizony kerül étel az asztalra és meleg van a lakásban. Megdolgoztál érte, hogy (részben) a te fizetésedből ez megvalósulhasson. Milyen jól esne, ha a feleséged, gyereked ezt egy-egy hálás szóval illetné.

  • Gyermekszegénység

    GyermekszegénységA 7 éven aluli gyerekek közel fele brutális szegénységben él Magyarországon. A KSH adatai szerint Magyarországon a 7 év alatti gyermekek 42,2 százaléka, azaz 130.000 gyerek él szegénységben. Közülük nagyjából 50 ezer rendszeresen éhezik. Sajnos egyre többen napi megélhetési gondokkal, élelmezési vagy lakhatási problémákkal küszködnek. Nem csak a dohányos vagy alkoholizmussal küszködő szülők gyermekei nélkülöznek. A hátrányos helyzetű gyerekek csak álmodhatnak az itt felsorolt öt dologról.

Adó 1 százalék felajánlása a gyermekek megmentését, a családok támogatását, a jótékonysági programok sikerességét segíti! Az adó 1 százalék felajánlását hálásan köszönjük!