rss
gyermekmentés támogatása
  • Helyes táplálkozás gyermekkorban

  • Share on Tumblr

    A nyári szünidõvel kiváló alkalom nyílik arra, hogy a szülõk megreformálják gyermekeik és a család táplálkozását, életmódját. Bár ekkor rengeteg zöldség, gyümölcs van a piacon és a szabad levegõn végzett sportnak sincs akadálya, mégis a tapasztalatok azt mutatják, hogy a szünidõ alatt a gyerekek csak tovább híznak. Sokan nem megfelelõ információk és tévhitek alapján alakítják gyermekeik étrendjét, ami helytelen zsírfogyasztás révén nem megfelelõ minõségû táplálkozáshoz, esetleg hiányállapothoz vezet.

    Adó 1 százalék felajánlása a gyermekek megmentését, a családok támogatását, a jótékonysági programok sikerességét segíti! Az adó 1 százalék felajánlását hálásan köszönjük!

    A táplálkozásból eredõ problémák egyre gyakoribbak a gyermekek körében is. Európában mintegy 22 millió gyermek elhízott és ez a szám évrõl évre 400.000 fõvel növekszik. Ráadásul a magyar gyerekek 40%-a is kövérebb a kelleténél. Bár azt gondolhatnánk, hogy a nyár a szezonális gyümölcsök és zöldségek miatt megfelelõ idõszak lehet a helyes táplálkozásra, a kutatások mégis azt mutatják, hogy a szünidõben a gyerekek többletsúlyt szednek fel. Az elhízás és az egyéb táplálkozási problémák hátterében a túlzott só- és cukorfogyasztás, a helytelen zsírfogyasztás, valamint a mozgásszegény életmód áll. Nagyon fontos a kiegyensúlyozott étkezésre felhívni a figyelmet, hiszen ezzel egészségesebb generációk nõhetnének fel.

    Fókuszban az esszenciális zsírsavak
    Nagyon sokszor tévesen a szülõk úgy gondolják, hogy egy kisgyermek elhízásának oka fõként a túlzott zsírfogyasztás. Holott az emberi szervezetnek, és különösen a növekvõ kicsiknek szüksége van zsírokra! A telítetlen zsírok közül a többszörösen telítetlen zsírok fogyasztása különösen fontos, mivel ezeket a szervezet nem tudja elõállítani. Például az esszenciális zsírsavak (omega-3 és omega-6) jelentõs szerepet játszanak a látás és az idegrendszer fejlõdésében, a sejtfalak rugalmasságának fenntartásában, elengedhetetlenek a gyerekek megfelelõ növekedéséhez. Azonban nem mindegy, hogy a fiatalok táplálkozásában milyen zsírok szerepelnek. A telített zsírsavakat csökkenteni kell az étjrendükben, hiszen azokat bizonyos mennyiségben egyébként is elfogyasztják húsokkal, tejtermékekkel, és növelni kell a telítetlen zsírsavak szerepét a táplálkozásukban. A transzzsírsavak fogyasztását pedig a teljes energiabevitel 1%-a alá kell szorítani! Zsírokból az energiabevitel 10-15%-a kell, hogy származzon, ennek figyelembevételével érdemes a finomított cukrokat és a só mennyiségét leszorítani az étrendben.

    A helyes zsírbevitel gyerekeknél
    A javasolt telítetlen zsírsavak, valamint a létfontosságú esszenciális zsírsavak elsõsorban az olajos magvakban, halolajban, a növényi eredetû olajokban, és az ezekbõl készült termékekben, például a jó minõségû margarinokban találhatóak meg, így a gyerekek zsírbevitelének jórészt ezekbõl kell származnia. A telített zsírsavak és a transzzsírsavak mennyiségét érdemes csökkenteni, ezek elsõsorban az állati eredetû élelmiszerekben találhatóak, sertészsír, hús, zsíros tejtermékek, vaj. Mivel a transzzsírsavat is ajánlott minimalizálni, ezért érdemes a gyermekek étrendjében a lehetõ leginkább kiszorítani a különféle chipseket, kész süteményeket, kekszeket, amelyek hidrogénezett növényi olajat, túl sok sót és cukrot tartalmaznak.

    Ma már a jó minõségû margarinok természetes növényi zsírokból (kókusz és pálmazsír) készülnek, így nincs bennük hidrogénezett növényi olaj, ezért transzzsírsav-tartalmuk elenyészõ, ugyanakkor értékes esszenciális zsírokat (omega-3 és omega-6) tartalmaznak. A készen kapható cukros és sós édességek helyett például szendvics ajánlható a gyerekeknek reggelire, tízóraira vagy uzsonnára. A teljes kiõrlésû gabonával készült péksütemény margarinnal megkenve, zöldséggel és sovány felvágottal kiváló választás lehet. Ezzel kielégíthetõ a tápanyag-igényük, ugyanakkor esszenciális zsírsavakhoz is hozzájutnak.

    Gyakorlati táplálkozási tippek a nyári szünidõre
    A nyári idõszak kiváló alkalmat teremt arra, hogy a gyerekek megismerkedjenek a kiegyensúlyozott táplálkozással. Táplálkozásuk alapját a teljes kiõrlésû gabonából, finom zöldségekbõl és gyümölcsökbõl származó szénhidrátok adják, a fehérje bevitelt sovány húsok, halak és csökkentett zsírtartalmú tejtermékek biztosíthatják. Az elfogyasztott zsíroknak fõként olajos magvakból, növényi olajokból és jó minõségû margarinokból, esetleg halakból kell származnia. A cukros üdítõk helyett az ásványvíz és a natúr gyümölcslevek a legjobb szomjoltók. Reggelire javasolt a szendvics és a zöldségek fogyasztása sovány tejjel, tízóraira és uzsonnára a legjobb lehet a gyümölcs.
    Ebédre és vacsorára zöldségekben és sovány húsokban gazdag ételek kerüljenek az asztalra. A megfelelõ táplálkozás kialakítása mellett nem szabad elfeledkezni a testmozgásról sem. A napi testmozgás nagyon fontos a gyerekek életében is. Különösen nyáron érdemes odafigyelni a szülõnek arra, hogy ne a TV vagy a számítógép elõtt töltse gyermeke a napot. A rendszeres, szabad levegõn végzett mozgás és a kiegyensúlyozottabb táplálkozás nagyban hozzájárulhat gyermekeink egészséges felnõtté válásához.


    Share on Tumblr
adó egy százalék, gyermekmentés, családtámogatáscsaládtámogatás, adományosztás, gyógyítás, gyermekek, kórházKérjük Támogassa a Gyermekek megmentését!
Mátrix Közhasznú Alapítvány (OTP): 11735005-20510350
Adó 1%:  18472273-1-06
Évente több tízezer gyermek és család számára jut el a segítő adomány, köszönjük!

gyermekmentés, családsegítés, adó egy százalék, 1+1, adó
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Jól bevált módszerek a hisztihelyzetekre

    Jól bevált módszerek a hisztihelyzetekreA hiszti az első helyezett a modern szülők „nevelési parák” listáján. Az agykutatás és a gyermekpszichológia eredményeinek köszönhetően árnyaltabban látjuk ezeket a dühkitöréseket, mint pár évvel ezelőtt: természetes és szükséges mérföldkőnek a gyermek fejlődésében, így igyekszünk empátiával kezelni. Az új Gyereklélek magazin 25 megoldást kínál nekünk, ezekből szemezgetünk néhányat, és megkérdeztük Peller Mariannt is, ő mit csinál „vészhelyzetben”. (Tippek a Gyereklélek magazinból, melyek hasznos segítőtársunk lehetnek a hiszti idejére).

  • A gyermek önbizalmának fejlesztése

    Ha a gyereked rosszabbul teljesít a többi tanulóhoz képest, az önbecsülése is sérülhet. Ezt sok szülõ csak késõn veszi észre. De vannak módszerek, melyekkel hatékonyan fejleszthetõ az önbizalma!

  • Tanulási zavarok

    Sajnos egyre több gyerek szenved valamiféle tanulási zavartól és annak következményétõl. Sokszor csak akkor jönnek rá, hogy nagy a baj, mikor már késõ.

    Hogyan ismerhetõ fel egy gyermekrõl, hogy tanulási zavara van? Mikor derül ez ki - akár már óvodában is mutatkoznak ennek a jelei? Hogyan segíthetünk? - ezekre a kérdésekre kerestük a választ ebben az elõadásban, ahol fõleg a dyslexiáról, vagyis az olvasási nehézségrõl esett szó.

  • Adó 1% gyermekmentésre

    Adó 1% gyermekmentésreA gyermekmentő, egészségvédelmi, szociális segítő tevékenységünk támogatásával életeket ment! Betegeket, elesetteket, bajban lévőket, halmozottan rászorulókat támogató közhasznú szervezet ha kell nagybeteg picik gyógyításában segédkezik, élelmiszert oszt, eszközöket adományoz, táborozókat támogat, faültetést vezet, ifjúsági klubokat üzemeltet, tehetségeket pártol. Az alapítvány fontos tevékenysége segíteni a társadalom fenntartható fejlődését, a családok boldogulását, a környezetünk védelmét, az egészségessé válást, a gyógyulást.

  • Gyermekbalesetek és fertõzések elkerülése a nyáriszünetben

    Az iskolai szünet kezdetével a gyerekek megszokott életrendje megváltozik. Lazul a fegyelem a mindennapok és a higiénia területén is, melynek következményeként gyakoribbá válnak bizonyos hasmenéses megbetegedések, de a gyerekbalesetek is. Többségük azonban kis elõvigyázatossággal megelõzhetõ, illetve elengedhetetlenül szükséges a szülõk odafigyelése.

  • Kun Magdolna: Egyszer megérted Fiam!

    Kun Magdolna: Egyszer megérted Fiam!Egyszer, ha már elérhetetlen
    távolságban leszek tőled fiam
    és vánszorgó lábnyomom is elfújja a szél,
    nem hagyva magad körül porszemnyi
    emléket sem, mi rólam mesél,
    jusson eszedbe gyermekkorod
    mosolygó napjai.
    Láss magad előtt egy képet,
    ahol ketten állunk, te meg én...

  • A szegénység Magyarországon

    Jelentõs az egyszülõs családok aránya (nõi egyszülõs). Megnõtt a tartós munkanélküliek száma. Nõ a hajléktalanok száma (Budapesten a legtöbb). Szalai Júlia megkülönbözteti a szegénységet az elszegényedéstõl. Elszegényedés szélesebb társadalmi kört érint. A fekete gazdaság megélhetést biztosít, ezek tették lehetõvé a falusi infrastruktúra fejlõdését, magánlakások építését valamint a háztartások modernizálását.

  • Sikeres volt a Csongrád Megyei Civil Információs és Egyeztetõ Fórum - az NCA-DP-11-B-0014 támogatásával

    A Nemzeti Civil Alapprogram NCA-DP-11-B-0014 támogatása révén jöhetett létre 2011 nyarán a Csongrád Megyei Civil Információs és Érdekegyeztetõ Fórum. A MÁTRIX Közhasznú Alapítvány által szervezett kerekasztal-beszélgetés a megyében munkálkodó civil és állami szektor szereplõit, és munkatársait valamint önkénteseit hozta össze néhány órás programjain.

  • Védõnõi szûrõnapokat támogattunk

    Rendszeresen támogatjuk a védõnõi szûrõnapokat... A csatolt köszönõlevél egy a sok visszajelzésbõl, hálás köszönetbõl - melyet egyik esetben sem kértünk...

    Jelen támogatás célja, hogy segítsük megelõzni az esetleges problémákat, betegségeket. Sajnos az állandó kontrollra nincs mindenkinek lehetõsége, 1-1 szûrésen több száz vegyes szûrõvizsgálat kerül elvégzésre.

  • Mikor ösztönzi a gyermeket a zsebpénz?

    Akkor lehet jobb eredmények elérésére ösztönözni a gyermeket zsebpénzzel, ha az már elsajátította a pénzkezelés alapjait – állítják a szakemberek a pénz mint motivációs eszköz vizsgálata kapcsán.

Adó 1 százalék felajánlása a gyermekek megmentését, a családok támogatását, a jótékonysági programok sikerességét segíti! Az adó 1 százalék felajánlását hálásan köszönjük!