rss
  • Helyes táplálkozás gyermekkorban

  • Share on Tumblr

    A nyári szünidõvel kiváló alkalom nyílik arra, hogy a szülõk megreformálják gyermekeik és a család táplálkozását, életmódját. Bár ekkor rengeteg zöldség, gyümölcs van a piacon és a szabad levegõn végzett sportnak sincs akadálya, mégis a tapasztalatok azt mutatják, hogy a szünidõ alatt a gyerekek csak tovább híznak. Sokan nem megfelelõ információk és tévhitek alapján alakítják gyermekeik étrendjét, ami helytelen zsírfogyasztás révén nem megfelelõ minõségû táplálkozáshoz, esetleg hiányállapothoz vezet.

    A táplálkozásból eredõ problémák egyre gyakoribbak a gyermekek körében is. Európában mintegy 22 millió gyermek elhízott és ez a szám évrõl évre 400.000 fõvel növekszik. Ráadásul a magyar gyerekek 40%-a is kövérebb a kelleténél. Bár azt gondolhatnánk, hogy a nyár a szezonális gyümölcsök és zöldségek miatt megfelelõ idõszak lehet a helyes táplálkozásra, a kutatások mégis azt mutatják, hogy a szünidõben a gyerekek többletsúlyt szednek fel. Az elhízás és az egyéb táplálkozási problémák hátterében a túlzott só- és cukorfogyasztás, a helytelen zsírfogyasztás, valamint a mozgásszegény életmód áll. Nagyon fontos a kiegyensúlyozott étkezésre felhívni a figyelmet, hiszen ezzel egészségesebb generációk nõhetnének fel.

    Fókuszban az esszenciális zsírsavak
    Nagyon sokszor tévesen a szülõk úgy gondolják, hogy egy kisgyermek elhízásának oka fõként a túlzott zsírfogyasztás. Holott az emberi szervezetnek, és különösen a növekvõ kicsiknek szüksége van zsírokra! A telítetlen zsírok közül a többszörösen telítetlen zsírok fogyasztása különösen fontos, mivel ezeket a szervezet nem tudja elõállítani. Például az esszenciális zsírsavak (omega-3 és omega-6) jelentõs szerepet játszanak a látás és az idegrendszer fejlõdésében, a sejtfalak rugalmasságának fenntartásában, elengedhetetlenek a gyerekek megfelelõ növekedéséhez. Azonban nem mindegy, hogy a fiatalok táplálkozásában milyen zsírok szerepelnek. A telített zsírsavakat csökkenteni kell az étjrendükben, hiszen azokat bizonyos mennyiségben egyébként is elfogyasztják húsokkal, tejtermékekkel, és növelni kell a telítetlen zsírsavak szerepét a táplálkozásukban. A transzzsírsavak fogyasztását pedig a teljes energiabevitel 1%-a alá kell szorítani! Zsírokból az energiabevitel 10-15%-a kell, hogy származzon, ennek figyelembevételével érdemes a finomított cukrokat és a só mennyiségét leszorítani az étrendben.

    A helyes zsírbevitel gyerekeknél
    A javasolt telítetlen zsírsavak, valamint a létfontosságú esszenciális zsírsavak elsõsorban az olajos magvakban, halolajban, a növényi eredetû olajokban, és az ezekbõl készült termékekben, például a jó minõségû margarinokban találhatóak meg, így a gyerekek zsírbevitelének jórészt ezekbõl kell származnia. A telített zsírsavak és a transzzsírsavak mennyiségét érdemes csökkenteni, ezek elsõsorban az állati eredetû élelmiszerekben találhatóak, sertészsír, hús, zsíros tejtermékek, vaj. Mivel a transzzsírsavat is ajánlott minimalizálni, ezért érdemes a gyermekek étrendjében a lehetõ leginkább kiszorítani a különféle chipseket, kész süteményeket, kekszeket, amelyek hidrogénezett növényi olajat, túl sok sót és cukrot tartalmaznak.

    Ma már a jó minõségû margarinok természetes növényi zsírokból (kókusz és pálmazsír) készülnek, így nincs bennük hidrogénezett növényi olaj, ezért transzzsírsav-tartalmuk elenyészõ, ugyanakkor értékes esszenciális zsírokat (omega-3 és omega-6) tartalmaznak. A készen kapható cukros és sós édességek helyett például szendvics ajánlható a gyerekeknek reggelire, tízóraira vagy uzsonnára. A teljes kiõrlésû gabonával készült péksütemény margarinnal megkenve, zöldséggel és sovány felvágottal kiváló választás lehet. Ezzel kielégíthetõ a tápanyag-igényük, ugyanakkor esszenciális zsírsavakhoz is hozzájutnak.

    Gyakorlati táplálkozási tippek a nyári szünidõre
    A nyári idõszak kiváló alkalmat teremt arra, hogy a gyerekek megismerkedjenek a kiegyensúlyozott táplálkozással. Táplálkozásuk alapját a teljes kiõrlésû gabonából, finom zöldségekbõl és gyümölcsökbõl származó szénhidrátok adják, a fehérje bevitelt sovány húsok, halak és csökkentett zsírtartalmú tejtermékek biztosíthatják. Az elfogyasztott zsíroknak fõként olajos magvakból, növényi olajokból és jó minõségû margarinokból, esetleg halakból kell származnia. A cukros üdítõk helyett az ásványvíz és a natúr gyümölcslevek a legjobb szomjoltók. Reggelire javasolt a szendvics és a zöldségek fogyasztása sovány tejjel, tízóraira és uzsonnára a legjobb lehet a gyümölcs.
    Ebédre és vacsorára zöldségekben és sovány húsokban gazdag ételek kerüljenek az asztalra. A megfelelõ táplálkozás kialakítása mellett nem szabad elfeledkezni a testmozgásról sem. A napi testmozgás nagyon fontos a gyerekek életében is. Különösen nyáron érdemes odafigyelni a szülõnek arra, hogy ne a TV vagy a számítógép elõtt töltse gyermeke a napot. A rendszeres, szabad levegõn végzett mozgás és a kiegyensúlyozottabb táplálkozás nagyban hozzájárulhat gyermekeink egészséges felnõtté válásához.


    Share on Tumblr
adó egy százalék, gyermekmentés, családtámogatáscsaládtámogatás, adományosztás, gyógyítás, gyermekek, kórházKérjük Támogassa a Gyermekek megmentését!
Mátrix Közhasznú Alapítvány (OTP): 11735005-20510350
Adó 1%:  18472273-1-06
Évente több tízezer gyermek és család számára jut el a segítő adomány, köszönjük!

gyermekmentés, családsegítés, adó egy százalék, 1+1, adó
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Kamilla, a csodanövény

    Kamilla, a csodanövényHázi patikánk egyik természetes tagja a kamilla. Piperefű, szüzekanyja, szentivánpipitér, bubulyka, anyafű, pipiske. Milyen csodálatos is a magyar nyelv, megannyi varázslatos név, s mind egyetlen egyszerű és mégis nagyszerű vadon élő virágot, egyik leghatékonyabb gyógynövényünket takarja. Június-július hónapokban virágzik rétjeinken a kamilla, az orvosi székfű. Szinte nincs olyan ember, aki ne ismerné a kamilla valamilyen formáját. Csodálatos erejét számtalan területen használhatod: legyen szó egészségről vagy szépségről.

  • Kálmán Norbi emlékére

    Kálmán Norbi emlékéreKálmán Norbi elment az Angyalokhoz. Vincze Gabriella, a kisfiú édesanyja az együttműködésünk előtt reménykedve tudatta Norbika kapcsán az alapítvánnyal, hogy a pici fia akut mieloid leukémiában szenved, és a steril szoba, illetve az anyagi segítség a megoldás a betegségből való kiúthoz. Szörnyű volt tudni, hogy a csöppnyi gyermek gyógykezelése miatt majdhogynem több időt töltött már kórházban, mint azon kívül. A harcban a Mátrix Közhasznú Alapítvány is segédkezett, de a csatát a szörnyű kór ellen Norbi elveszítette. 16 hónapos korában örökre itt hagyta a földi létet, de tudjuk, hogy odafönn az angyalok bölcsője ringatja pici testét.

  • A sport beépítése a gyermek életébe

    A rendszeres testmozgás az egészséges életmód elengedhetetlen része. A testi és lelki egészségünkre gyakorolt kedvezõ hatása mellett, nevelési szerepe sem elhanyagolható, továbbá programot teremthet az egész család számára.

  • 11 öregedésgátló praktika

    11 öregedésgátló praktikaA 105 éves orvos, Shigeaki Hinohara eddig még nem kérte nyugdíjaztatását, és a jelek szerint nem is készül nyugállományba vonulni. Ehelyett dolgozik, tanít, önkénteskedik és személyes blogot is vezet. Shigeaki Hinohara egy interjúban beszélt arról, hogy mi az a 11 dolog, amelyet ha betartunk, sokáig fogunk élni. 1. A testet nem szabad korlátok közé szorítani: Energia attól lesz, hogy jól érezzük magunkat. Mikor gyerekek voltunk és sokat játszottunk, akkor minden pillanatban boldogok voltunk, még enni és aludni is gyakran elfelejtettünk.

  • Rendszeresen támogatjuk az újszülött életmentést is

    Számos esetben támogattuk gyermekmentõ autót, és az újszülött életmentést is. A csatolt köszönõlevél egy a sok visszajelzésbõl, hálás köszönetbõl - melyet egyik esetben sem kértünk...

  • Szegénység és társadalmi kirekesztettség

    A 90-es években lezajlott társadalmi-gazdasági átalakulás jelentõsen rontotta a romák, a munkanélküliek, a kevésbé iskolázottak és a szakképzetlenek, a fogyatékkal élõk, a gyakran betegeskedõ és a szenvedélybeteg emberek, a veszélyeztetett gyermekek, a gyermeküket egyedül nevelõ szülõk, a hajléktalanok és a rossz körülmények között, hátrányos helyzetû településeken élõk boldogulásának esélyeit, különösen azért, mert nehezebben jutnak munkához.

  • Egészségvédelem

    1948-as megalakulásakor a World Health Organization (WHO) az egészséget a következõképpen definiálta: „Az egészség a teljes testi, lelki és szociális jólét állapota, és nem csupán a betegség vagy fogyatékosság hiánya”. Egészségünket meghatározza makro- és mikrokörnyezetünk, a társadalom berendezkedése, szociális érzékenysége, továbbá személyi kapcsolataink és öröklött tulajdonságaink.

  • Magyarország és a klímaváltozás

    2012-ben jár le a Kiotói egyezmény, amely Magyarországnak 6%-os kibocsátás-csökkentést tesz kötelezõvé, hat üvegházhatást okozó gázra vonatkozóan, a 2008-2012-es évek átlagában. Ezt az egyezményt az ország 2002-ben ratifikálta. Az 1985-1987-es bázisidõszakhoz kell a csökkentéseket mérni.

  • Június a harmónia hónapja

    Június a harmónia hónapjaA nyári napforduló június 21-én van, az év leghosszabb napjának ünnepe, ősi hagyományokra nyúlik vissza. A csillagászati szakterminus szerint a nyári napforduló az a pillanat, amikor a Föld forgástengelye a legkisebb szögben hajlik el a Nap sugaraitól. Ezt az örömnapot a keresztény kultúrkörben a Szent Iván éjjeli ünnepségekhez kötik. Azonban nem árt tudnunk, hogy ez a kereszténység felvétele előtti magyarság egyik legfontosabb ünnepe is volt a téli napfordulóval egyetemben. Ezek az ünnepek az életet, a termékenységet, és a szoláris értékek győzelmét tükrözik.

  • A globális felmelegedés hatásai

    Az IPCC kutatóinak általános elõrejelzései szerint a szárazföldek hõmérsékletének növekedése nagyobb mértékû lesz, mint a tengereké, ami a napfény-visszaverõ képességükkel magyarázható. Az Északi-sarkvidéken elsõsorban a téli átlaghõmérséklet fog növekedni. Az éjszakai átlaghõmérsékletek növekedése megfogja haladni a nappali középhõmérsékletekét.