rss
  • Amit a tanulási zavarról tudni kell

  • Share on Tumblr

    Tanulási zavarnak tekintjük azt az - intelligencia szint alapján elvárhatónál lényegesen - alacsonyabb tanulási teljesítményt, amely neurológiai deficit vagy funkciózavar talaján jön létre

    "Tanulási zavarnak tekintjük azt az - intelligencia szint alapján elvárhatónál lényegesen - alacsonyabb tanulási teljesítményt, amely neurológiai deficit vagy funkciózavar talaján jön létre, sajátos kognitív tünet együttessel. Ezek a részképesség-zavarok alapvetõen nehezítik az iskolai tanulás során az olvasás, az írás és/vagy a matematika elsajátítását. A teljesítménykudarcok gyakran másodlagos neurolizációhoz vezetnek. A tanulási zavar a legkoraibb idõszakban alakul ki és tünetei felnõttkorban is ellelhetõk. Kognitív és tanulási terápiával jól befolyásolható. Társuló tünetként megjelenhet enyhe értelmi fogyatékosságnál, érzékszervi sérülésnél és beszédhibánál. Ezekben az esetekben is (specifikus) tanulási zavarról beszélünk." (Sarkadi - Zsoldos 1992/93.)

    Mi áll a háttérben?

    Pici idegrendszeri sérülés következtében lelassulnak az érési folyamatok: pl. nem mászik, részképesség zavar léphet fel, aminek tanulási zavar lehet a következménye.

    "Feltehetõleg valamely finom idegrendszeri sérülés következményeként fellépõ agyi díszfunkcióval állunk szemben, melynek következtében sérül az érzékelés-észlelés folyamata is." (Juhász - Dékány, 2007.)

    "Tanulási zavarról abban az esetben beszélhetünk, ha az ép értelemmel és ép érzékszervekkel rendelkezõ, kulturálisan vagy gazdaságilag nem hátrányos helyzetû gyermek, a tanuláshoz szükséges egy vagy több képesség hibás mûködése miatt, bizonyos tantárgyakból nem tud megfelelni az adott szinten megszabott minimális követelményeknek. A tanulási zavar fogalma számos differenciál-diagnosztikai képet foglal magában. Tartalmazza például mindazokat a magatartási zavarokat, amelyeket az elmúlt években elõszeretettel neveznek minimális agyi károsodásnak (Minimal Cerebral Dysfunction - MCD). Tartalmazza továbbá a figyelemdeficit (attention deficit disorder) fogalmát is, hiszen látni fogjuk, a figyelem hiányosságai mindig tanulási zavarokhoz vezetnek." (Ranschburg, 1998.)

    Specifikus tanulási zavarok

    A specifikus tanulási zavarok kifejezés olyan tünet-együttes összefoglaló elnevezése, amelynek mind meghatározása, mind eredete, de még tünetei is vitatottak. Nem véletlen, hogy szakmai körökben is többféle terminus használatos:

    - POS (pszicho-organikus szindróma)
    - MCD (minimális cerebrális diszfunkció)
    - tengelyszindróma
    - szenzoros integrációs zavar
    - részképességzavar
    - parciális teljesítményzavar
    - neurogén tanulási zavar
    - szériális gyengeség
    - diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia
    - tanulási zavarok
    - tanulási rendellenesség
    - tanulási nehézség
    - specifikus tanulási zavarok

    Az elnevezésbeli bizonytalanság nem magyar jelenség. Angliai szakemberek a tanulási zavarokat a "specific learning difficulties (SLD)" kifejezéssel jelölik, míg az amerikai szakirodalom "learning disabilities (LD)" használatos. Kirk és Bateman (1962) eredeti definíciója szerint:

    A tanulási zavar olyan elmaradás vagy megkésett fejlõdés a beszéd, olvasási, írási, számolási folyamatokban vagy más iskolai tárgyakban, amelyet lehetséges agyi diszfunkció és/vagy emocionális vagy viselkedési zavar által okozott pszichológiai hátrány eredményez. Nem értelmi fogyatékosság, érzékszervi hiányosság, kulturális vagy oktatási tényezõk okozzák.

    A meghatározás hangsúlyozza a tanulási zavarnak az iskolával kapcsolatos viselkedésben való megjelenését és sérült pszichológiai folyamatokkal való kapcsolatát. Ez a leírás lényegében minden további definíció alapja." (Gyarmathy 2007.)

    Tanulási zavarok és a mozgás összefüggése

    Az agy fejlõdése szempontjából létfontosságúak az olyan alapvetõ mozgásformák, mint a kúszás, mászás. Ha ezt egészséges gyerekek valamilyen oknál fogva nem végezhetik, fejlõdésük éppúgy lemarad, mint társaiké, illetve késõbb tanulási zavarral fognak küzdeni.

    Ha a mozgásfejlõdés bármely szakasza kimarad, vagy nem gyakorlódik be eléggé, a kapcsolódó érzékelõ és irányító központok nem fejlõdnek, differenciálódnak megfelelõen. Több terület elégtelen mûködése tanulási nehézséghez, viselkedési problémákhoz, magatartási zavarhoz vezethet, mert a mozgás segítségével járódnak be az agyi idegpályák, fejlõdnek az agyi rendszerek. Az idegrendszer fejlettségérõl az elemi mozgások tájékoztatnak (kúszás, mászás, járás, ugrás).

    Többnyire, ha sikerül felszámolni az idegrendszer szervezõdésébe becsúszott hibákat, a tanulási zavarok tünetei jelentõsen csökkenek: javul az olvasás, a helyesírás, szebbé válik a külalak, oldódnak a számolási nehézségek.

    Az idegrendszerünkre a legközvetlenebb módon, a mozgáson keresztül lehet hatni. Az idegrendszer érése és a mozgásfejlõdés szoros egységben valósul meg. Az idegrendszer fejlõdése egyre újabb és újabb mozgásformák megjelenését teszi lehetõvé, ezeknek a mozgásoknak a gyakorlása pedig visszahat az idegrendszerre, elõsegíti fejlõdését, érési folyamatait.

    A mozgásfejlõdés és vele együtt az idegrendszer fejlõdése szigorú hierarchia szerint valósul meg. Ha kimaradnak egyes lépések, vagy nincs elegendõ idõ, esetleg elegendõ tér és lehetõség a gyakorlásra, akkor hibák csúszhatnak a fejlõdésébe. Az idegrendszer egyes területei alulszervezetté válnak, amelynek következményei legtöbbször az iskolában jelennek meg tanulási zavar formájában.


    Share on Tumblr
adó egy százalék, gyermekmentés, családtámogatáscsaládtámogatás, adományosztás, gyógyítás, gyermekek, kórházKérjük Támogassa a Gyermekek megmentését!
Mátrix Közhasznú Alapítvány (OTP): 11735005-20510350
Adó 1%:  18472273-1-06
Évente több tízezer gyermek és család számára jut el a segítő adomány, köszönjük!

gyermekmentés, családsegítés, adó egy százalék, 1+1, adó
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Némán ordít a levélpapír - így aláztak meg egy szerelmes kislányt az iskolában

    Némán ordít a levélpapír - így aláztak meg egy szerelmes kislányt az iskolábanEgy kilencéves kislány megírja az iskolában élete első szerelmeslevelét, de a tanár még azelőtt észreveszi, hogy célba érne a küldemény. Elveszi, felolvassa, majd széttépi. Az osztály röhög, a kislány megsemmisül, ahogy szerelme tárgya, a kisfiú is. A történet nem egy múlt századi gyerekregényből való, hanem 2016 májusából, egy budapesti általános iskolából. A gyereket és az anyukáját nagyon megrázta az eset… Olvassátok el a „levél monológját”, melyet a kislány édesanyja, Fiona jegyzett le. (IDE KATTINTVA pedig elolvashatjátok szakértőnk véleményét az esetéről.)

  • A gyermekek alvászavarának okai

    A gyerekek és fiatalok kevesebbet alszanak, mint kellene, ráadásul olvasás, vagy mesehallgatás helyett inkább tévéznek, amely nyugtalanabbá teszi az alvást. Mindez alvászavarokat okoz.

  • Egymilliárdan éheznek a Földön

    Már több mint egymilliárd ember éhezik a Földön, jelentette az ENSZ Élelmezési és Mezõgazdasági Szervezete (FAO). Évi 30 milliárd dollár szükséges ahhoz, hogy 2050-ben a világ élelmezni tudja a bolygó akkor már 9 milliárdos lakosságát. A gazdasági válság miatt azonban egyre kevesebb a pénz a mezõgazdaság fejlesztésére is.

  • Para - bizonyítvány sokk

    Para - bizonyítvány sokkÉv végén sok kisgyermek retteg, hogy mit fognak szólni az iskolai bizonyítványhoz a szülők... A gyermekeltűnések szezonja az év végi bizonyítványosztás ideje. Rácz Anett, a Mátrix Közhasznú Alapítvány elnöke óvva int minden szülőt attól, hogy aránytalanul komolyan vegye az év végi tanulmányi eredményeket, hiszen a gyermekek lelki és fizikai egészségénél nincs fontosabb. Jobb megelőzni azt, hogy egy - egy gyermek ijedtségében világnak szaladjon, hiszen még arra is van esély, hogy soha többé nem kerül haza.

  • Kun Magdolna: Egyszer megérted Fiam!

    Kun Magdolna: Egyszer megérted Fiam!Egyszer, ha már elérhetetlen
    távolságban leszek tőled fiam
    és vánszorgó lábnyomom is elfújja a szél,
    nem hagyva magad körül porszemnyi
    emléket sem, mi rólam mesél,
    jusson eszedbe gyermekkorod
    mosolygó napjai.
    Láss magad előtt egy képet,
    ahol ketten állunk, te meg én...

  • Fogyatékos emberek Magyarországon, a fogyatékosság kezelése

    A fogyatékos emberek alkotják a társadalmi kirekesztõdés veszélyének leginkább kitett csoportokat, a munkaerõ-piaci részvétel lehetõsége tekintetében helyzetük különösen hátrányos. Noha a fogyatékos emberek jogaira és esélyegyenlõségére vonatkozó jogszabályok értelmében jogosultak az integrációra, a védett foglalkoztatásban való részvételük mellett azonban munkaerõ-piaci jelenlétük marginálisnak tekinthetõ.

  • Sikeres volt a Csongrád Megyei Civil Információs és Egyeztetõ Fórum - az NCA-DP-11-B-0014 támogatásával

    A Nemzeti Civil Alapprogram NCA-DP-11-B-0014 támogatása révén jöhetett létre 2011 nyarán a Csongrád Megyei Civil Információs és Érdekegyeztetõ Fórum. A MÁTRIX Közhasznú Alapítvány által szervezett kerekasztal-beszélgetés a megyében munkálkodó civil és állami szektor szereplõit, és munkatársait valamint önkénteseit hozta össze néhány órás programjain.

  • Június a harmónia hónapja

    Június a harmónia hónapjaA nyári napforduló június 21-én van, az év leghosszabb napjának ünnepe, ősi hagyományokra nyúlik vissza. A csillagászati szakterminus szerint a nyári napforduló az a pillanat, amikor a Föld forgástengelye a legkisebb szögben hajlik el a Nap sugaraitól. Ezt az örömnapot a keresztény kultúrkörben a Szent Iván éjjeli ünnepségekhez kötik. Azonban nem árt tudnunk, hogy ez a kereszténység felvétele előtti magyarság egyik legfontosabb ünnepe is volt a téli napfordulóval egyetemben. Ezek az ünnepek az életet, a termékenységet, és a szoláris értékek győzelmét tükrözik.

  • A figyelemzavar összefüggésbe hozható az alvási problémákkal

    Az ADHD angol szavak rövidítésébõl jött létre. Jelentése a figyelemhiányt és hiperaktivitásból eredõ zavarokat foglalja össze. Olyan kifejezés, amely egyaránt használható a koncentrációs problémák, figyelemzavar és hiperaktív állapotok leírásánál.

  • Lázas csecsemõ / gyermek ápolása otthon

    Normál testhõmérséklet: 36,6 Celsius.

    Hõemelkedés: 37,5 Celsius.

    Láz: 38 Celsius foktól! A láz egy tünet, ami nagyon sok betegség tüneteként jelentkezhet. A legköztudottabb a fertõzés.

    Fertõzés esetén a láz szerepe, hogy a magas hõmérsékletre érzékeny kórokozókat elpusztítsa a szervezetben.