rss
gyermekmentés támogatása
  • Amit a tanulási zavarról tudni kell

  • Share on Tumblr

    Tanulási zavarnak tekintjük azt az - intelligencia szint alapján elvárhatónál lényegesen - alacsonyabb tanulási teljesítményt, amely neurológiai deficit vagy funkciózavar talaján jön létre

    Adó 1 százalék felajánlása a gyermekek megmentését, a családok támogatását, a jótékonysági programok sikerességét segíti! Az adó 1 százalék felajánlását hálásan köszönjük!

    "Tanulási zavarnak tekintjük azt az - intelligencia szint alapján elvárhatónál lényegesen - alacsonyabb tanulási teljesítményt, amely neurológiai deficit vagy funkciózavar talaján jön létre, sajátos kognitív tünet együttessel. Ezek a részképesség-zavarok alapvetõen nehezítik az iskolai tanulás során az olvasás, az írás és/vagy a matematika elsajátítását. A teljesítménykudarcok gyakran másodlagos neurolizációhoz vezetnek. A tanulási zavar a legkoraibb idõszakban alakul ki és tünetei felnõttkorban is ellelhetõk. Kognitív és tanulási terápiával jól befolyásolható. Társuló tünetként megjelenhet enyhe értelmi fogyatékosságnál, érzékszervi sérülésnél és beszédhibánál. Ezekben az esetekben is (specifikus) tanulási zavarról beszélünk." (Sarkadi - Zsoldos 1992/93.)

    Mi áll a háttérben?

    Pici idegrendszeri sérülés következtében lelassulnak az érési folyamatok: pl. nem mászik, részképesség zavar léphet fel, aminek tanulási zavar lehet a következménye.

    "Feltehetõleg valamely finom idegrendszeri sérülés következményeként fellépõ agyi díszfunkcióval állunk szemben, melynek következtében sérül az érzékelés-észlelés folyamata is." (Juhász - Dékány, 2007.)

    "Tanulási zavarról abban az esetben beszélhetünk, ha az ép értelemmel és ép érzékszervekkel rendelkezõ, kulturálisan vagy gazdaságilag nem hátrányos helyzetû gyermek, a tanuláshoz szükséges egy vagy több képesség hibás mûködése miatt, bizonyos tantárgyakból nem tud megfelelni az adott szinten megszabott minimális követelményeknek. A tanulási zavar fogalma számos differenciál-diagnosztikai képet foglal magában. Tartalmazza például mindazokat a magatartási zavarokat, amelyeket az elmúlt években elõszeretettel neveznek minimális agyi károsodásnak (Minimal Cerebral Dysfunction - MCD). Tartalmazza továbbá a figyelemdeficit (attention deficit disorder) fogalmát is, hiszen látni fogjuk, a figyelem hiányosságai mindig tanulási zavarokhoz vezetnek." (Ranschburg, 1998.)

    Specifikus tanulási zavarok

    A specifikus tanulási zavarok kifejezés olyan tünet-együttes összefoglaló elnevezése, amelynek mind meghatározása, mind eredete, de még tünetei is vitatottak. Nem véletlen, hogy szakmai körökben is többféle terminus használatos:

    - POS (pszicho-organikus szindróma)
    - MCD (minimális cerebrális diszfunkció)
    - tengelyszindróma
    - szenzoros integrációs zavar
    - részképességzavar
    - parciális teljesítményzavar
    - neurogén tanulási zavar
    - szériális gyengeség
    - diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia
    - tanulási zavarok
    - tanulási rendellenesség
    - tanulási nehézség
    - specifikus tanulási zavarok

    Az elnevezésbeli bizonytalanság nem magyar jelenség. Angliai szakemberek a tanulási zavarokat a "specific learning difficulties (SLD)" kifejezéssel jelölik, míg az amerikai szakirodalom "learning disabilities (LD)" használatos. Kirk és Bateman (1962) eredeti definíciója szerint:

    A tanulási zavar olyan elmaradás vagy megkésett fejlõdés a beszéd, olvasási, írási, számolási folyamatokban vagy más iskolai tárgyakban, amelyet lehetséges agyi diszfunkció és/vagy emocionális vagy viselkedési zavar által okozott pszichológiai hátrány eredményez. Nem értelmi fogyatékosság, érzékszervi hiányosság, kulturális vagy oktatási tényezõk okozzák.

    A meghatározás hangsúlyozza a tanulási zavarnak az iskolával kapcsolatos viselkedésben való megjelenését és sérült pszichológiai folyamatokkal való kapcsolatát. Ez a leírás lényegében minden további definíció alapja." (Gyarmathy 2007.)

    Tanulási zavarok és a mozgás összefüggése

    Az agy fejlõdése szempontjából létfontosságúak az olyan alapvetõ mozgásformák, mint a kúszás, mászás. Ha ezt egészséges gyerekek valamilyen oknál fogva nem végezhetik, fejlõdésük éppúgy lemarad, mint társaiké, illetve késõbb tanulási zavarral fognak küzdeni.

    Ha a mozgásfejlõdés bármely szakasza kimarad, vagy nem gyakorlódik be eléggé, a kapcsolódó érzékelõ és irányító központok nem fejlõdnek, differenciálódnak megfelelõen. Több terület elégtelen mûködése tanulási nehézséghez, viselkedési problémákhoz, magatartási zavarhoz vezethet, mert a mozgás segítségével járódnak be az agyi idegpályák, fejlõdnek az agyi rendszerek. Az idegrendszer fejlettségérõl az elemi mozgások tájékoztatnak (kúszás, mászás, járás, ugrás).

    Többnyire, ha sikerül felszámolni az idegrendszer szervezõdésébe becsúszott hibákat, a tanulási zavarok tünetei jelentõsen csökkenek: javul az olvasás, a helyesírás, szebbé válik a külalak, oldódnak a számolási nehézségek.

    Az idegrendszerünkre a legközvetlenebb módon, a mozgáson keresztül lehet hatni. Az idegrendszer érése és a mozgásfejlõdés szoros egységben valósul meg. Az idegrendszer fejlõdése egyre újabb és újabb mozgásformák megjelenését teszi lehetõvé, ezeknek a mozgásoknak a gyakorlása pedig visszahat az idegrendszerre, elõsegíti fejlõdését, érési folyamatait.

    A mozgásfejlõdés és vele együtt az idegrendszer fejlõdése szigorú hierarchia szerint valósul meg. Ha kimaradnak egyes lépések, vagy nincs elegendõ idõ, esetleg elegendõ tér és lehetõség a gyakorlásra, akkor hibák csúszhatnak a fejlõdésébe. Az idegrendszer egyes területei alulszervezetté válnak, amelynek következményei legtöbbször az iskolában jelennek meg tanulási zavar formájában.


    Share on Tumblr
adó egy százalék, gyermekmentés, családtámogatáscsaládtámogatás, adományosztás, gyógyítás, gyermekek, kórházKérjük Támogassa a Gyermekek megmentését!
Mátrix Közhasznú Alapítvány (OTP): 11735005-20510350
Adó 1%:  18472273-1-06
Évente több tízezer gyermek és család számára jut el a segítő adomány, köszönjük!

gyermekmentés, családsegítés, adó egy százalék, 1+1, adó
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Ez a házasság, szent kötelék

    Ez a házasság, szent kötelékA diáklányok a parkban a fűben ülve készültek a másnapi órákra. Nem messze tőlük két férfi ült le a padra, kezükben egy sakk készlettel, de játék helyett beszélgetni kezdtek az életről, a feleségeikről. Percekkel később mindkét lány könnyekben tört ki, és nagy leckét tanult a szerelemről.

    A két éltes férfi régóta nem látta már egymást, ezért sakkozás előtt elmesélték egymásnak az elmúlt éveket. Mindketten beszéltek a feleségükről is, de amikor a második kezdett a történetébe…

  • A gombás fertõzés gyakori betegség

    A láb gombás fertõzése az egyik leggyakoribb bõrgyógyászati panasz. Fonalas, penész vagy sarjadzó gombák okozhatják. Legtöbbször a lábujjak között, a talpon jelentkezik hámló, viszketõ, hólyagos kiütések formájában. Súlyosabb esetekben átterjedhet a körmökre is, illetve feltûnhet a test egyéb hajlataiban, hónaljban, combtõnél is. Megelõzni egyszerûbb, a kezelése olykor igen hosszadalmas és a fertõzés hajlamos a kiújulásra.

  • Optimizmus = boldog élet!

    Optimizmus = boldog élet!Az optimizmus, a pesszimizmus ellentéte, olyan életszemlélet, amiből nézve a világ jó, vagy kedvező hely. Az optimisták általában azt tartják, hogy az emberek jók. Az életről „kedvező” képük van, és abban hisznek, hogy idővel és végül a dolgok rendeződnek. Nos a Magyar ember nem az optimizmusáról híres. A Mátrix Közhasznú Alapítvány társadalmi fejlesztő tevékenysége segíti, hogy a problémamegoldás mellett derűlátó, bizakodó, pozitív gondolkodású emberekké alakuljon mindenki, aki még nem az. Ehhez viszont önbizalom, önismeret, változásra képesség / érettség is szükséges!

  • Kamilla, a csodanövény

    Kamilla, a csodanövényHázi patikánk egyik természetes tagja a kamilla. Piperefű, szüzekanyja, szentivánpipitér, bubulyka, anyafű, pipiske. Milyen csodálatos is a magyar nyelv, megannyi varázslatos név, s mind egyetlen egyszerű és mégis nagyszerű vadon élő virágot, egyik leghatékonyabb gyógynövényünket takarja. Június-július hónapokban virágzik rétjeinken a kamilla, az orvosi székfű. Szinte nincs olyan ember, aki ne ismerné a kamilla valamilyen formáját. Csodálatos erejét számtalan területen használhatod: legyen szó egészségről vagy szépségről.

  • Sikeres volt a Csongrád Megyei Civil Információs és Egyeztetõ Fórum - az NCA-DP-11-B-0014 támogatásával

    A Nemzeti Civil Alapprogram NCA-DP-11-B-0014 támogatása révén jöhetett létre 2011 nyarán a Csongrád Megyei Civil Információs és Érdekegyeztetõ Fórum. A MÁTRIX Közhasznú Alapítvány által szervezett kerekasztal-beszélgetés a megyében munkálkodó civil és állami szektor szereplõit, és munkatársait valamint önkénteseit hozta össze néhány órás programjain.

  • Rendszeresen támogatjuk az újszülött életmentést is

    Számos esetben támogattuk gyermekmentõ autót, és az újszülött életmentést is. A csatolt köszönõlevél egy a sok visszajelzésbõl, hálás köszönetbõl - melyet egyik esetben sem kértünk...

  • Nem szégyellni, kezelni kell a fejtetût

    A fejtetû nem válogat, ezért nem szégyenkezni, hanem kezelni kell – hívta fel a figyelmet egy iskolai védõnõ. A tanévkezdéssel indul a „tetûvadászat" az intézményekben, a gyerekeket rendszeresen ellenõrzik.

    Hiába szûrik ki az ilyen diákot az iskolában, ha otthon nem foglalkoznak az apró élõsködõ jelenlétével.

    A tanévkezdéssel minden évben startol a tetûvadászat az iskolákban, óvodákban, bölcsõdékben is.

  • Jó az ország nevelõszülõ szûrõje?

    Brutálisan (elõre kitervelve), nevelõapja élettársa és segítõi által elkövetett gyilkosság áldozata lett a 11 éves Szita Bence. Jelen eset és a korábbi években nevelõszülõk által elkövetett gyermekgyilkosságok arra engednek következtetni, hogy a nevelõszülõkké válást segítõ tanfolyamok, alkalmassági vizsgálatok környékén valami feltehetõen nincsen rendben. Arról nincs számadat, hogy az enyhébb nevelõszülõi testi és lelki terror milyen mértékben övezi az állami gondozásból „családba” került gyermekeket. Bárki bármikor nevelõszülõ lehet? Esetleg nem a gyermekszeretet miatt, hanem mondjuk az anyagi járandóságok reményében is átcsúszhat valaki a szûrõn?

  • Tanulási zavarok

    Sajnos egyre több gyerek szenved valamiféle tanulási zavartól és annak következményétõl. Sokszor csak akkor jönnek rá, hogy nagy a baj, mikor már késõ.

    Hogyan ismerhetõ fel egy gyermekrõl, hogy tanulási zavara van? Mikor derül ez ki - akár már óvodában is mutatkoznak ennek a jelei? Hogyan segíthetünk? - ezekre a kérdésekre kerestük a választ ebben az elõadásban, ahol fõleg a dyslexiáról, vagyis az olvasási nehézségrõl esett szó.

  • Jó helyre került a mosógép

    Jó helyre került a mosógépJótékonyság, örömszerzés, szeretünk örömet szerezni, hiszen jó adni. A tagjaink, segítőink, jótevőink, követőink, támogatottjaink között egy mosógépet sorsoltunk ki. Szpluvák Marianna és családja Battonyáról igazán megérdemelte a mosógépet. A játékos nyereményre több ezren jelentkeztek, számukra vált valóra a vágy, hogy megkaphassák az ajándékot. Rácz Anett, a Mátrix Közhasznú Alapítvány elnöke saját kezűleg vitte házhoz és adta át a vadi új eszközt, mely a család számára jól is jött. A mosógéphez szívből gratulálunk!

Adó 1 százalék felajánlása a gyermekek megmentését, a családok támogatását, a jótékonysági programok sikerességét segíti! Az adó 1 százalék felajánlását hálásan köszönjük!