rss
adó 1 százalék gyermekvédelem támogatása adóbevalláskor
  • Amit a tanulási zavarról tudni kell

  • Share on Tumblr

    Tanulási zavarnak tekintjük azt az - intelligencia szint alapján elvárhatónál lényegesen - alacsonyabb tanulási teljesítményt, amely neurológiai deficit vagy funkciózavar talaján jön létre

    Adó 1 százalék felajánlása a gyermekek megmentését, a családok támogatását, a jótékonysági programok sikerességét segíti! Az adó 1 százalék felajánlását hálásan köszönjük!

    "Tanulási zavarnak tekintjük azt az - intelligencia szint alapján elvárhatónál lényegesen - alacsonyabb tanulási teljesítményt, amely neurológiai deficit vagy funkciózavar talaján jön létre, sajátos kognitív tünet együttessel. Ezek a részképesség-zavarok alapvetõen nehezítik az iskolai tanulás során az olvasás, az írás és/vagy a matematika elsajátítását. A teljesítménykudarcok gyakran másodlagos neurolizációhoz vezetnek. A tanulási zavar a legkoraibb idõszakban alakul ki és tünetei felnõttkorban is ellelhetõk. Kognitív és tanulási terápiával jól befolyásolható. Társuló tünetként megjelenhet enyhe értelmi fogyatékosságnál, érzékszervi sérülésnél és beszédhibánál. Ezekben az esetekben is (specifikus) tanulási zavarról beszélünk." (Sarkadi - Zsoldos 1992/93.)

    Mi áll a háttérben?

    Pici idegrendszeri sérülés következtében lelassulnak az érési folyamatok: pl. nem mászik, részképesség zavar léphet fel, aminek tanulási zavar lehet a következménye.

    "Feltehetõleg valamely finom idegrendszeri sérülés következményeként fellépõ agyi díszfunkcióval állunk szemben, melynek következtében sérül az érzékelés-észlelés folyamata is." (Juhász - Dékány, 2007.)

    "Tanulási zavarról abban az esetben beszélhetünk, ha az ép értelemmel és ép érzékszervekkel rendelkezõ, kulturálisan vagy gazdaságilag nem hátrányos helyzetû gyermek, a tanuláshoz szükséges egy vagy több képesség hibás mûködése miatt, bizonyos tantárgyakból nem tud megfelelni az adott szinten megszabott minimális követelményeknek. A tanulási zavar fogalma számos differenciál-diagnosztikai képet foglal magában. Tartalmazza például mindazokat a magatartási zavarokat, amelyeket az elmúlt években elõszeretettel neveznek minimális agyi károsodásnak (Minimal Cerebral Dysfunction - MCD). Tartalmazza továbbá a figyelemdeficit (attention deficit disorder) fogalmát is, hiszen látni fogjuk, a figyelem hiányosságai mindig tanulási zavarokhoz vezetnek." (Ranschburg, 1998.)

    Specifikus tanulási zavarok

    A specifikus tanulási zavarok kifejezés olyan tünet-együttes összefoglaló elnevezése, amelynek mind meghatározása, mind eredete, de még tünetei is vitatottak. Nem véletlen, hogy szakmai körökben is többféle terminus használatos:

    - POS (pszicho-organikus szindróma)
    - MCD (minimális cerebrális diszfunkció)
    - tengelyszindróma
    - szenzoros integrációs zavar
    - részképességzavar
    - parciális teljesítményzavar
    - neurogén tanulási zavar
    - szériális gyengeség
    - diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia
    - tanulási zavarok
    - tanulási rendellenesség
    - tanulási nehézség
    - specifikus tanulási zavarok

    Az elnevezésbeli bizonytalanság nem magyar jelenség. Angliai szakemberek a tanulási zavarokat a "specific learning difficulties (SLD)" kifejezéssel jelölik, míg az amerikai szakirodalom "learning disabilities (LD)" használatos. Kirk és Bateman (1962) eredeti definíciója szerint:

    A tanulási zavar olyan elmaradás vagy megkésett fejlõdés a beszéd, olvasási, írási, számolási folyamatokban vagy más iskolai tárgyakban, amelyet lehetséges agyi diszfunkció és/vagy emocionális vagy viselkedési zavar által okozott pszichológiai hátrány eredményez. Nem értelmi fogyatékosság, érzékszervi hiányosság, kulturális vagy oktatási tényezõk okozzák.

    A meghatározás hangsúlyozza a tanulási zavarnak az iskolával kapcsolatos viselkedésben való megjelenését és sérült pszichológiai folyamatokkal való kapcsolatát. Ez a leírás lényegében minden további definíció alapja." (Gyarmathy 2007.)

    Tanulási zavarok és a mozgás összefüggése

    Az agy fejlõdése szempontjából létfontosságúak az olyan alapvetõ mozgásformák, mint a kúszás, mászás. Ha ezt egészséges gyerekek valamilyen oknál fogva nem végezhetik, fejlõdésük éppúgy lemarad, mint társaiké, illetve késõbb tanulási zavarral fognak küzdeni.

    Ha a mozgásfejlõdés bármely szakasza kimarad, vagy nem gyakorlódik be eléggé, a kapcsolódó érzékelõ és irányító központok nem fejlõdnek, differenciálódnak megfelelõen. Több terület elégtelen mûködése tanulási nehézséghez, viselkedési problémákhoz, magatartási zavarhoz vezethet, mert a mozgás segítségével járódnak be az agyi idegpályák, fejlõdnek az agyi rendszerek. Az idegrendszer fejlettségérõl az elemi mozgások tájékoztatnak (kúszás, mászás, járás, ugrás).

    Többnyire, ha sikerül felszámolni az idegrendszer szervezõdésébe becsúszott hibákat, a tanulási zavarok tünetei jelentõsen csökkenek: javul az olvasás, a helyesírás, szebbé válik a külalak, oldódnak a számolási nehézségek.

    Az idegrendszerünkre a legközvetlenebb módon, a mozgáson keresztül lehet hatni. Az idegrendszer érése és a mozgásfejlõdés szoros egységben valósul meg. Az idegrendszer fejlõdése egyre újabb és újabb mozgásformák megjelenését teszi lehetõvé, ezeknek a mozgásoknak a gyakorlása pedig visszahat az idegrendszerre, elõsegíti fejlõdését, érési folyamatait.

    A mozgásfejlõdés és vele együtt az idegrendszer fejlõdése szigorú hierarchia szerint valósul meg. Ha kimaradnak egyes lépések, vagy nincs elegendõ idõ, esetleg elegendõ tér és lehetõség a gyakorlásra, akkor hibák csúszhatnak a fejlõdésébe. Az idegrendszer egyes területei alulszervezetté válnak, amelynek következményei legtöbbször az iskolában jelennek meg tanulási zavar formájában.


    Share on Tumblr
adó egy százalék, gyermekmentés, családtámogatáscsaládtámogatás, adományosztás, gyógyítás, gyermekek, kórházKérjük Támogassa a Gyermekek megmentését!
Mátrix Közhasznú Alapítvány (OTP): 11735005-20510350
Adó 1%:  18472273-1-06
Évente több tízezer gyermek és család számára jut el a segítő adomány, köszönjük!

gyermekmentés, családsegítés, adó egy százalék, 1+1, adó
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • 11 öregedésgátló praktika

    11 öregedésgátló praktikaA 105 éves orvos, Shigeaki Hinohara eddig még nem kérte nyugdíjaztatását, és a jelek szerint nem is készül nyugállományba vonulni. Ehelyett dolgozik, tanít, önkénteskedik és személyes blogot is vezet. Shigeaki Hinohara egy interjúban beszélt arról, hogy mi az a 11 dolog, amelyet ha betartunk, sokáig fogunk élni. 1. A testet nem szabad korlátok közé szorítani: Energia attól lesz, hogy jól érezzük magunkat. Mikor gyerekek voltunk és sokat játszottunk, akkor minden pillanatban boldogok voltunk, még enni és aludni is gyakran elfelejtettünk.

  • Hogyan elõzzük meg a szénmonoxid mérgezést?

    Itt az õsz, ismét indul a fûtésszezon, s nem is gondolunk bele, milyen komoly veszélyt jelenthet, ha nem ég el tökéletesen a tüzelõanyag. Ilyen esetekben keletkezik a szénmonoxid, ami akár halálos balesetet is okozhat.

  • Szegénység és társadalmi kirekesztettség

    A 90-es években lezajlott társadalmi-gazdasági átalakulás jelentõsen rontotta a romák, a munkanélküliek, a kevésbé iskolázottak és a szakképzetlenek, a fogyatékkal élõk, a gyakran betegeskedõ és a szenvedélybeteg emberek, a veszélyeztetett gyermekek, a gyermeküket egyedül nevelõ szülõk, a hajléktalanok és a rossz körülmények között, hátrányos helyzetû településeken élõk boldogulásának esélyeit, különösen azért, mert nehezebben jutnak munkához.

  • Mi is az a táborozás?!

    Táborozás: olyan szervezett csoportos együttlét, ahol hasonló érdeklõdésû emberek (fõleg gyerekek) pár napot - hetet eltöltenek együtt.

    Általában iskolai szünetben, általában szülõi felügyelet nélkül, de felelõs nevelõkkel.

    Szervezünk alkalmi foglalkozásokat, napközi jellegû táborokat, ottalvós programokat, rövidebb / hosszabb ideig tartó rendezvényeket is.

  • A napon való kellemes kikapcsolódás veszélyes is lehet

    A napon való kellemes kikapcsolódás veszélyes is lehetItt a nyár, gyermekeink az egész napos iskolapadban való görnyedés után végre kiszabadulnak, s a legjobb esetben a nyarat a szabadban játékkal, kirándulással, strandolással töltik. Dr Péntek Éva, a Karitáció Alapítvány szakértője a napozás lehetséges mellékhatásai kapcsán elővigyázatosságra és óvintézkedésre buzdít. Néhány ötlet és segítség a napsütésben töltött felhőtlen órákhoz, hogy ne árnyékolják be őket a leégés okozta kellemetlenségek: a napsugarak kétféle ultraviola sugarat tartalmaznak, amelyek elérik a bőrt: UVA- és UVB sugarakat. Az UVB sugárzás a bőr (az epidermisz) felső rétegeit égeti, ami leégést okoz.

  • Félmilliárd gyermek éhezik a világon!

    Paradox világban élünk: miközben az elhízás - és vele a cukorbetegség, szélütés és szívinfarktus - világméretû probléma, ugyanakkor csaknem félmilliárd gyerek éhezik világszerte. A fejlõdõ országokban él a Föld népességének 83 százaléka. Ezekben az országokban 146 millió ötévesnél fiatalabb gyermek alultáplált, és ebbõl a korosztályból tízmilliónál többen éhezés következtében vesztik életüket.

  • A kleptománia egy kényszerbetegség

    Az internetfüggõség, a szexaddikció és a kleptománia egy kalap alá való, hiszen mindegyik kényszerbetegség, melyek súlyos személyiséget károsító függõséget alakítanak ki az emberben. A kábítószerezésen, alkoholizmuson és a dohányzáson kívül beteges méreteket öltött mára a fentieken kívül játékszenvedély, a videófüggõség vagy éppen a vásárlási kényszer.

  • Június a harmónia hónapja

    Június a harmónia hónapjaA nyári napforduló június 21-én van, az év leghosszabb napjának ünnepe, ősi hagyományokra nyúlik vissza. A csillagászati szakterminus szerint a nyári napforduló az a pillanat, amikor a Föld forgástengelye a legkisebb szögben hajlik el a Nap sugaraitól. Ezt az örömnapot a keresztény kultúrkörben a Szent Iván éjjeli ünnepségekhez kötik. Azonban nem árt tudnunk, hogy ez a kereszténység felvétele előtti magyarság egyik legfontosabb ünnepe is volt a téli napfordulóval egyetemben. Ezek az ünnepek az életet, a termékenységet, és a szoláris értékek győzelmét tükrözik.

  • Helyes táplálkozás gyermekkorban

    A nyári szünidõvel kiváló alkalom nyílik arra, hogy a szülõk megreformálják gyermekeik és a család táplálkozását, életmódját. Bár ekkor rengeteg zöldség, gyümölcs van a piacon és a szabad levegõn végzett sportnak sincs akadálya, mégis a tapasztalatok azt mutatják, hogy a szünidõ alatt a gyerekek csak tovább híznak. Sokan nem megfelelõ információk és tévhitek alapján alakítják gyermekeik étrendjét, ami helytelen zsírfogyasztás révén nem megfelelõ minõségû táplálkozáshoz, esetleg hiányállapothoz vezet.

  • Támogattuk a családok átmeneti otthonában élõ kisgyermekeseket

    Számos esetben támogattuk bajban lévõ egyéneket, közösségeket. A csatolt köszönõlevél egy a sok visszajelzésbõl, hálás köszönetbõl - melyet egyik esetben sem kértünk...

    Mottónk: együtt könnyebb a legnagyobb bajt is átvészelni!

Adó 1 százalék felajánlása a gyermekek megmentését, a családok támogatását, a jótékonysági programok sikerességét segíti! Az adó 1 százalék felajánlását hálásan köszönjük!