rss
adó 1 százalék gyermekvédelem támogatása adóbevalláskor
  • Amit a tanulási zavarról tudni kell

  • Share on Tumblr

    Tanulási zavarnak tekintjük azt az - intelligencia szint alapján elvárhatónál lényegesen - alacsonyabb tanulási teljesítményt, amely neurológiai deficit vagy funkciózavar talaján jön létre

    Adó 1 százalék felajánlása a gyermekek megmentését, a családok támogatását, a jótékonysági programok sikerességét segíti! Az adó 1 százalék felajánlását hálásan köszönjük!

    "Tanulási zavarnak tekintjük azt az - intelligencia szint alapján elvárhatónál lényegesen - alacsonyabb tanulási teljesítményt, amely neurológiai deficit vagy funkciózavar talaján jön létre, sajátos kognitív tünet együttessel. Ezek a részképesség-zavarok alapvetõen nehezítik az iskolai tanulás során az olvasás, az írás és/vagy a matematika elsajátítását. A teljesítménykudarcok gyakran másodlagos neurolizációhoz vezetnek. A tanulási zavar a legkoraibb idõszakban alakul ki és tünetei felnõttkorban is ellelhetõk. Kognitív és tanulási terápiával jól befolyásolható. Társuló tünetként megjelenhet enyhe értelmi fogyatékosságnál, érzékszervi sérülésnél és beszédhibánál. Ezekben az esetekben is (specifikus) tanulási zavarról beszélünk." (Sarkadi - Zsoldos 1992/93.)

    Mi áll a háttérben?

    Pici idegrendszeri sérülés következtében lelassulnak az érési folyamatok: pl. nem mászik, részképesség zavar léphet fel, aminek tanulási zavar lehet a következménye.

    "Feltehetõleg valamely finom idegrendszeri sérülés következményeként fellépõ agyi díszfunkcióval állunk szemben, melynek következtében sérül az érzékelés-észlelés folyamata is." (Juhász - Dékány, 2007.)

    "Tanulási zavarról abban az esetben beszélhetünk, ha az ép értelemmel és ép érzékszervekkel rendelkezõ, kulturálisan vagy gazdaságilag nem hátrányos helyzetû gyermek, a tanuláshoz szükséges egy vagy több képesség hibás mûködése miatt, bizonyos tantárgyakból nem tud megfelelni az adott szinten megszabott minimális követelményeknek. A tanulási zavar fogalma számos differenciál-diagnosztikai képet foglal magában. Tartalmazza például mindazokat a magatartási zavarokat, amelyeket az elmúlt években elõszeretettel neveznek minimális agyi károsodásnak (Minimal Cerebral Dysfunction - MCD). Tartalmazza továbbá a figyelemdeficit (attention deficit disorder) fogalmát is, hiszen látni fogjuk, a figyelem hiányosságai mindig tanulási zavarokhoz vezetnek." (Ranschburg, 1998.)

    Specifikus tanulási zavarok

    A specifikus tanulási zavarok kifejezés olyan tünet-együttes összefoglaló elnevezése, amelynek mind meghatározása, mind eredete, de még tünetei is vitatottak. Nem véletlen, hogy szakmai körökben is többféle terminus használatos:

    - POS (pszicho-organikus szindróma)
    - MCD (minimális cerebrális diszfunkció)
    - tengelyszindróma
    - szenzoros integrációs zavar
    - részképességzavar
    - parciális teljesítményzavar
    - neurogén tanulási zavar
    - szériális gyengeség
    - diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia
    - tanulási zavarok
    - tanulási rendellenesség
    - tanulási nehézség
    - specifikus tanulási zavarok

    Az elnevezésbeli bizonytalanság nem magyar jelenség. Angliai szakemberek a tanulási zavarokat a "specific learning difficulties (SLD)" kifejezéssel jelölik, míg az amerikai szakirodalom "learning disabilities (LD)" használatos. Kirk és Bateman (1962) eredeti definíciója szerint:

    A tanulási zavar olyan elmaradás vagy megkésett fejlõdés a beszéd, olvasási, írási, számolási folyamatokban vagy más iskolai tárgyakban, amelyet lehetséges agyi diszfunkció és/vagy emocionális vagy viselkedési zavar által okozott pszichológiai hátrány eredményez. Nem értelmi fogyatékosság, érzékszervi hiányosság, kulturális vagy oktatási tényezõk okozzák.

    A meghatározás hangsúlyozza a tanulási zavarnak az iskolával kapcsolatos viselkedésben való megjelenését és sérült pszichológiai folyamatokkal való kapcsolatát. Ez a leírás lényegében minden további definíció alapja." (Gyarmathy 2007.)

    Tanulási zavarok és a mozgás összefüggése

    Az agy fejlõdése szempontjából létfontosságúak az olyan alapvetõ mozgásformák, mint a kúszás, mászás. Ha ezt egészséges gyerekek valamilyen oknál fogva nem végezhetik, fejlõdésük éppúgy lemarad, mint társaiké, illetve késõbb tanulási zavarral fognak küzdeni.

    Ha a mozgásfejlõdés bármely szakasza kimarad, vagy nem gyakorlódik be eléggé, a kapcsolódó érzékelõ és irányító központok nem fejlõdnek, differenciálódnak megfelelõen. Több terület elégtelen mûködése tanulási nehézséghez, viselkedési problémákhoz, magatartási zavarhoz vezethet, mert a mozgás segítségével járódnak be az agyi idegpályák, fejlõdnek az agyi rendszerek. Az idegrendszer fejlettségérõl az elemi mozgások tájékoztatnak (kúszás, mászás, járás, ugrás).

    Többnyire, ha sikerül felszámolni az idegrendszer szervezõdésébe becsúszott hibákat, a tanulási zavarok tünetei jelentõsen csökkenek: javul az olvasás, a helyesírás, szebbé válik a külalak, oldódnak a számolási nehézségek.

    Az idegrendszerünkre a legközvetlenebb módon, a mozgáson keresztül lehet hatni. Az idegrendszer érése és a mozgásfejlõdés szoros egységben valósul meg. Az idegrendszer fejlõdése egyre újabb és újabb mozgásformák megjelenését teszi lehetõvé, ezeknek a mozgásoknak a gyakorlása pedig visszahat az idegrendszerre, elõsegíti fejlõdését, érési folyamatait.

    A mozgásfejlõdés és vele együtt az idegrendszer fejlõdése szigorú hierarchia szerint valósul meg. Ha kimaradnak egyes lépések, vagy nincs elegendõ idõ, esetleg elegendõ tér és lehetõség a gyakorlásra, akkor hibák csúszhatnak a fejlõdésébe. Az idegrendszer egyes területei alulszervezetté válnak, amelynek következményei legtöbbször az iskolában jelennek meg tanulási zavar formájában.


    Share on Tumblr
adó egy százalék, gyermekmentés, családtámogatáscsaládtámogatás, adományosztás, gyógyítás, gyermekek, kórházKérjük Támogassa a Gyermekek megmentését!
Mátrix Közhasznú Alapítvány (OTP): 11735005-20510350
Adó 1%:  18472273-1-06
Évente több tízezer gyermek és család számára jut el a segítő adomány, köszönjük!

gyermekmentés, családsegítés, adó egy százalék, 1+1, adó
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Amit a tanulási zavarról tudni kell

    Tanulási zavarnak tekintjük azt az - intelligencia szint alapján elvárhatónál lényegesen - alacsonyabb tanulási teljesítményt, amely neurológiai deficit vagy funkciózavar talaján jön létre

  • A szegénység Magyarországon

    Jelentõs az egyszülõs családok aránya (nõi egyszülõs). Megnõtt a tartós munkanélküliek száma. Nõ a hajléktalanok száma (Budapesten a legtöbb). Szalai Júlia megkülönbözteti a szegénységet az elszegényedéstõl. Elszegényedés szélesebb társadalmi kört érint. A fekete gazdaság megélhetést biztosít, ezek tették lehetõvé a falusi infrastruktúra fejlõdését, magánlakások építését valamint a háztartások modernizálását.

  • 25 önbizalom erősítő, szülő-gyerek kapcsolatot szorosabbá tevő mondat

    25 önbizalom erősítő, szülő-gyerek kapcsolatot szorosabbá tevő mondatKedves Anyuka, képzeld el: vasárnap délután van, a család jót ebédelt, volt süti is, a lakás ki van takarítva, másnap mindenki tiszta, vasalt ruhába tud munkába/iskolába/óvodába indulni. Sokat tettél azért, hogy ez így legyen. Ugye jól esne, ha a család ezt nem venné természetesnek, hanem egy egyszerű, szívből jövő mondattal megköszönné? Kedves Apuka, ugye neked is jól esne, ha nem lenne magától értetődő a család számára, hogy bizony kerül étel az asztalra és meleg van a lakásban. Megdolgoztál érte, hogy (részben) a te fizetésedből ez megvalósulhasson. Milyen jól esne, ha a feleséged, gyereked ezt egy-egy hálás szóval illetné.

  • Partnerség, szakmai együttműködés

    Partnerség, szakmai együttműködésA Mátrix Közhasznú Alapítvány és partnerszervezetei együttműködési lehetőséget kínálnak cégeknek, vállalkozásoknak, egyesületeknek, alapítványoknak, egyházaknak, önkormányzatoknak, létesítményeknek, egyéb fontos feladatokat ellátó szerveződéseknek. Pályázzunk együtt, működjünk közösen pályázatok projekt feladataiban, alkalmi vagy állandó jelleggel, hogy céljaink a legrövidebb idő alatt a legsikeresebb formában megvalósulhassanak. Évtizedes tapasztalatokkal segítjük valóra váltani programjait, életre hívni gondolatait, sikeresen megvalósítani projektjeit, ötleteit. Várjuk együttműködésre pályázatírók, projektmenedzserek, cégek és lelkes magánszemélyek jelentkezését!

  • Jól bevált módszerek a hisztihelyzetekre

    Jól bevált módszerek a hisztihelyzetekreA hiszti az első helyezett a modern szülők „nevelési parák” listáján. Az agykutatás és a gyermekpszichológia eredményeinek köszönhetően árnyaltabban látjuk ezeket a dühkitöréseket, mint pár évvel ezelőtt: természetes és szükséges mérföldkőnek a gyermek fejlődésében, így igyekszünk empátiával kezelni. Az új Gyereklélek magazin 25 megoldást kínál nekünk, ezekből szemezgetünk néhányat, és megkérdeztük Peller Mariannt is, ő mit csinál „vészhelyzetben”. (Tippek a Gyereklélek magazinból, melyek hasznos segítőtársunk lehetnek a hiszti idejére).

  • A kleptománia egy kényszerbetegség

    Az internetfüggõség, a szexaddikció és a kleptománia egy kalap alá való, hiszen mindegyik kényszerbetegség, melyek súlyos személyiséget károsító függõséget alakítanak ki az emberben. A kábítószerezésen, alkoholizmuson és a dohányzáson kívül beteges méreteket öltött mára a fentieken kívül játékszenvedély, a videófüggõség vagy éppen a vásárlási kényszer.

  • Szegénység és társadalmi kirekesztettség

    A 90-es években lezajlott társadalmi-gazdasági átalakulás jelentõsen rontotta a romák, a munkanélküliek, a kevésbé iskolázottak és a szakképzetlenek, a fogyatékkal élõk, a gyakran betegeskedõ és a szenvedélybeteg emberek, a veszélyeztetett gyermekek, a gyermeküket egyedül nevelõ szülõk, a hajléktalanok és a rossz körülmények között, hátrányos helyzetû településeken élõk boldogulásának esélyeit, különösen azért, mert nehezebben jutnak munkához.

  • Számítógép adomány a Dán Nagykövetségtől

    Számítógép adomány a Dán NagykövetségtőlA Mátrix Közhasznú Alapítvány „Számítógép Álom” adományozói programja jó tanuló, de hátrányos helyzetben élő gyermekek számára biztosít informatikai eszközöket. Az évek óta sikeresen működő programot Dánia Magyarországi Nagykövetsége 25 számítógéppel, monitorokkal és egyéb kiegészítőkkel támogatta. Minden felajánlás nagy segítség, így az alapítvány az adományt köszönettel fogadta. A gyermekeket támogató „Számítógép Álom” programról a www.matrixalapitvany.hu oldalon ismerhető meg.

  • Vissza a természetbe! – Járjunk mezítláb!

    Vissza a természetbe! – Járjunk mezítláb!5 Tanács lábunk egészségéért. A civilizált élet nagyon sok korlát közé szorítja a modern embert, amely kedvezőtlenül befolyásolja életminőségünket, egészségünket. Gondolta volna, hogy a cipő is lehet ilyen börtön a lábnak? Dr Péntek Évát a Karitáció Alapítvány szakértőjét kérdeztük arról, hogy mit tehetünk lábunk egészségéért. A láb bonyolult szerkezet, több mint 26 csont, izmok és inak jól megtervezett funkcionális egysége, mérnöki pontosságú boltozatos ívei segítségével viseli az egész test súlyát, csillapítja járás közben a testet, s különösen a gerincoszlopot érő ütéséket. azonban ha ez az egyensúly felborul, az izmok gyengék, a szalagok nem tartanak, a hosszanti, vagy a haránt boltozat ellaposodik, az kihat az egész test állapotára.

  • Az iskolaérettség megállapítása

    A gyermekek tankötelezettsége a közoktatási törvény szerint abban az évben kezdõdik, amelyikben május 31-ig betöltik a hatodik életévet. Azonban ez nem mindig jár együtt az iskolaérettség kialakulásával. Ennek a megállapítására szolgál az iskolaérettségi vizsgálat.

Adó 1 százalék felajánlása a gyermekek megmentését, a családok támogatását, a jótékonysági programok sikerességét segíti! Az adó 1 százalék felajánlását hálásan köszönjük!