2024.03.28. - Gedeon, Johanna

Tanulási zavarok

Sajnos egyre több gyerek szenved valamiféle tanulási zavartól és annak következményétõl. Sokszor csak akkor jönnek rá, hogy nagy a baj, mikor már késõ.

Hogyan ismerhetõ fel egy gyermekrõl, hogy tanulási zavara van? Mikor derül ez ki - akár már óvodában is mutatkoznak ennek a jelei? Hogyan segíthetünk? - ezekre a kérdésekre kerestük a választ ebben az elõadásban, ahol fõleg a dyslexiáról, vagyis az olvasási nehézségrõl esett szó.
bohócdoktor szja 1% felajánlás

Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért!

Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06

Mindenkinek vannak nehézségei

Ugye, találkoztak már olyan emberrel, aki nem tudott tájékozódni az utcán? Vagy aki képtelen fontos dátumokat megjegyezni? Valamennyiünk „élményei" között szerepel egy olyan tantárgy, ahol reszketve ültünk az órán, mert képtelenek voltunk megérteni egyes részeit az anyagnak, vagy már harmadikban elvesztettük a fonalat, azóta mintha kínaiul beszélne a tanár...

Mindannyiunknak vannak tehát fogyaté-kosságai. Képzeljük el, hogyan érezhet az a kisdiák, akinek már az elsõ osztály is döcögve megy, semmi nem sikerül, nem tud megfelelni a tanítónéni és a szülõk követelményeinek, a betûk ijesztõ és felismerhetetlen hieroglifaként merednek rá az olvasókönyv lapjairól. Gondoljuk csak el, milyen óriási követelmény egy kis elsõstõl, aki azelõtt csak játszott, hogy pár hónap alatt sajátítson el ennyi új anyagot! Mert nem csak 44 betût kell megtanulnia. 44 nyomtatott kisbetû, 44 nyomtatott nagybetû, 44 írott kisbetû, 44 írott nagybetû! Az összesen 176 addig ismeretlen jel! És akkor az összeolvasásról és a számokról még nem is beszéltünk.

A mi kultúránkban pedig nagy jelentõsége van az olvasásnak. Így jutunk a legtöbb információhoz. Aki ennek nincs birtokában, mindenképpen hátrányos helyzetbe kerül.

Senki nem tekinthetõ azonban a képességei alapján kisebb értékû embernek. Minden ember egyformán értékes, egyedi és utánozhatatlan.

Mi a dyslexia?

 Pontos definíciója: Ép értelem mellett az anyanyelv területén megnyilvánuló rendellenesség, amely különösen az olvasási készséget érinti, és gyakran kapcsolatban van a beszélt vagy írott nyelvben való nehézségekkel.

Az „ép értelem mellett" aláhúzottan szerepel, mert ahol értelmi fogyatékosság van, ott már nem beszélhetünk dyslexiáról. Valódi dyslexiás a gyerekek kb. 2-5%-a, a többi gyenge olvasó csak áldyslexiás, problémái megfelelõ segítség esetén hamar elmúlnak.

Az áldyslexia leggyakoribb okozója a rossz olvasástanítási módszer (szótagolás kihagyása, képolvasás, hasonló betûk egymáshoz közel tanítása)

Mik a dyslexia tünetei?

- Hasonló hangzású vagy írásképû betûket tévesztik olvasásban, írásban is

 a-á, u-ú-û, h-k, p-d-b, g-gy-ny, f-t, m-n, s-sz-zs, o-ö

- Betûkihagyás, szótagkihagyás (vagy betoldás): hajnal=hanal, portörlõ=potölõ

- Betûk vagy szótagok nem jó sorrenben szerepelnek: iskola=iksola, Hagymaház=Hagyház

- Szavakat kihagyhatnak olvasáskor és íráskor is

- Nehézséget okoz az egybe és különírás, elválasztás, szótagolás: „isk-ol-a" „há-z"

- Problémás a „máshogy ejtem, máshogy írom" - Nem érzékeli a magánhangzók és mássalhangzók hosszúságát: örök-õrök, álom-állom

- Lassú ütem

Hogyan merülhet föl a gyanú? avagy mik a dyslexia-veszélyeztetettség jelei?

Az alábbi szempontok csak tájékoztató jellegûek. Ennek alapján felmerülhet a gyanú, de a diagnózist csak szakember mondhatja ki. A dyslexia tünetegyüttes, ami azt jelenti, hogy több tünet megléte esetén kezdhetünk gyanakodni.

Jellemzõ tünetek az iskolában

- nehezen tanult meg olvasni / írni

- a hasonló hangzású vagy kinézetû betûket keveri

- nehezen olvas, nem szeret olvasni

- csúnyán ír, nem szeret írni, rossz a helyesírása

- kicsi a szókincse

- a többiek nem szeretik és viszont

- „rossz", „rendetlen"

- nem figyel, feltûnõsködik, vagy éppen túl visszahúzódó

- egyre nehezebben megy neki a tanulás, nincs kedve hozzá

Jellemzõ tünetek az óvodában

- nagymozgások inkoordináltsága, motoros ügyetlenség „rossz nézni, ahogy mozog"

- finommotorikus ügyetlenség (apró kéz-mozdulatok ügyetlenek „mindent elront")

- a balkezesség nem baj, csak némely esetben

- irányzavar „mindig rossz felé néz, sose tudja, merre kell fordulni" - ha valamit sorba kell rakni, fordítva teszi

- nem szereti a verseket, meséket

Hogyan vehetjük észre a dyslexia-veszélyeztetettséget otthon?

- mozgásfejlõdés lépései kimaradnak „sose mászott" (a bébikomp ezért veszélyes)

- beszédfejlõdés késik „háromévesen is csak halandzsázott"

- beszédhiba - sok oka lehet, pl. gyenge arc és nyelvizomzat - ha egy baba sokáig szopott, a legjobbat tettük vele, így erõsödtek meg a megfelelõ izmocskái. A szülõk rossz példája melegágya lehet a beszédhibának, a logopédus hosszas munkával tudja csak helyrehozni a hibát. Soha ne gügyögjön a szülõ: „ajanosz kisz baba, deje anáhosz" - mert a gyerek ezt utánozni fogja, rosszul tanulja meg a szavakat. A szülõ mindig tisztán, értelmesen, kedvesen szóljon a gyermekhez.

- Kb. 5 éves korig lehetséges spontán javulás, amikor a jó példa hatására mégis helyesen kezd beszélni a gyerek, de ha ez sem következik be, késedelem nélkül vigyük logopédushoz! Minél hamarabb, annál jobb. Mire a gyerek elsõbe kerül, már szépen kell tudnia beszélni, ez az olvasástanulás egyik alapfeltétele.

- sokszor visszakérdez, bizonytalan abban, amit hall

- csak egy utasítást tud megjegyezni egyszerre

- hasonló dolgokat összetéveszti

Mit érez a szülõ?

Úgy érzi, nem ilyen gyereket akart, esetleg túlfélti, túlzottan aggódik, agyongyakoroltatja, errõl még késõbb írok. Nem könnyû a csípõs megjegyzéseket sem hallgatni, de tudatában kell lenni annak, amit az elsõ pontban írtam: Nem a tudás adja az ember értékét. Mindenkinek vannak olyan jellemzõi, amik értékesek.

Mik a hajlamosító tényezõk? Van, aki hajlamosabb a tanulási zavarra? Mik az okai?

1. Genetikai ok „Már az apja is...'

Veszélyeztetett terhesség, ha sokat kellett feküdni az anyukának, vagy szülés körüli problémák

2. A fiúk között több a dyslexiás

3. A beszédfejlõdés problémája

- ha megkésett a beszédfejlõdés - két évesen még meg se szólalt- ilyenkor is elvihetjük szakemberhez - hallás problémái: gyakori középfülgyulladás

- félfigyelem - amikor sok zavaró tényezõt kell kiszûrni, pl. egész nap szól a magnó, vagy a nagy utcai zaj, sok fölösleges reklámplakát (ez településünkön szerencsére nem jellemzõ ilyen esetben ezt az ingert a gyereknek ki kell szûrni, vagyis nem figyelni rá, de mivel ezt a nemfigyelést megszokja, másra sem tud már koncentrálni

4. Szociális okok

A szegénység nem lehet ok! Csak abban az esetben, ha a szülõk nem keresik meg a rendelkezésre álló lehetõségeket. A község könyvtárának nagyszerû gyûjteménye van gyerekkönyvekbõl, ajánlom szeretettel. Ne búsuljon senki amiatt, hogy nem városban lakik, a szakirodalom a kis településeket nagyon pozitívan említi, mint olyan helyeket, ahol jobb gyereknek lenni, több odafigyelést kaphatnak, több mozgáslehetõségük van.

5. Az olvasástanítás módszere

A szóképes olvasás sok gyermeknek nem megfelelõ. Bizonyos olvasókönyvek túl közel tanítják egymáshoz a hasonló betûket, ez sok gyermeket (még egészségest is!) összezavar

6. A vizuális kultúra túltengése

Errõl nem beszélek sokat, ne legyen az a benyomás, hogy „mirõl szólt az elõadás?" „Szidta a tévét", úgyhogy csak néhány gondolat:

- nem dolgoztatja a képzeletet, kész képeket (és erkölcsöt) ad, amiket a gyerek kritikátlanul elfogad - ezek után az olvasott szöveg megértése nem okoz örömet

- tévénézés közben kötelezõ a szótlanság, megbeszélni, feldolgozni nincs idõ - ez a feldolgoz(hat)atlan információáradat növeli a gyerek feszültségét

- nagyon vigyázzunk a picikre! Ne szokjanak rá erre az információforrásra - még a legjobb mûsor is a mozgás elõl veszi el az idõt!!!

Mit tegyünk, ha felmerült a gyanú?

Ne húzzuk az idõt! Minél korábban kezdik a fejlesztést, annál jobb.

Ha egy gyerek megszokta, hogy ú helyett mindig û-t olvas, két-három év rossz beidegzõdés után már sokkal nehezebb segíteni. Inkább vigyük el vizsgálatra, ez nem fájdalmas, sem nem megalázó, egy gyógypedagógus elbeszélget a szülõvel és a gyermekkel, próbálja kideríteni az okokat, majd speciális teszteket végeznek el, amibõl kiderül a baj súlyossága, és támpontokat kapunk a segítség módjára vonatkozóan.

Hova fordulhatunk?

A tanító nénivel való beszélgetés után, logopédushoz, fejlesztõ pedagógushoz. A megyében a Tanulási Képességeket Vizsgáló Bizottság (Szeged) foglalkozik a vizsgálattal. Ide az iskolán keresztül vezet az út. Ki kell tölteni egy nyomtatványt, azt elküldik a bizottságnak, adnak egy idõpontot pár héttel késõbbre. Nem kell megijedni az intézmény nevétõl, a gyerek nem egy sor vizsgabiztos elõtt ad számot tudásáról, hanem egyszerre egy szakember fog vele beszélgetni.

Még ha tanító néni nem is lát semmi problémát, de a szülõ aggódik, akkor is érdemes elvégezni egy ilyen vizsgálatot, mert sokszor a hiba alig észrevehetõ, késõbb nagyobb problémát okozhat.

Mit tehet a pedagógus (és a szülõ)?

- soha ne gúnyoljuk, fogadjuk el ahogy van, segítsük, de ne az önállósága rovására - követeljük meg, ami tõle elvárható

- a gyerek esetleg felmentést kaphat az írásbeli számonkérés alól, ill. idegen nyelvbõl (nem szívesen adnak, nem szabad teljesen lemondani bizonyos tárgyakról, mert valamennyire meg tudja tanulni - tegyen erõfeszítéseket - ezt mindig megdicsérjük)

- vegyük figyelembe a gyerek sajátosságait, írásban nem várható el, hogy megmutassa a tudását

- a gyakorlás nem ugyanaz, mint a fejlesztés. „Írd le harmincszor!" - ez NEM segít a dyslexiáson. Más úton tudja elsajátítani az ismereteket, ebben a fejlesztõ pedagógus és a logopédus segíthet.

- emeljük ki a jó tulajdonságait, erõsítsük meg abban, amit jól tud

Mit tehet a szülõ?

Ha mindent megtesz, akkor is elõfordulhat, hogy dyslexiás lesz a gyermek. Legfontosabb: Jó kapcsolat a gyerekkel!!

a) Ha már diagnosztizálták a dyslexiát

- ELFOGADÁS, TÜRELEM, KÖVETKE-ZETESSÉG

- gúny, összehasonlítgatás „bezzeg a szomszéd..." ne! Magához kell mérni! „ma már szebben írtad a b betût"

- segítsük, de következetesen követeljük meg, ami tõle elvárható. A gyakorlott szülõ átlát a szitán: mikor akar a gyerek kibújni a munka alól, és mikor tényleg fáradt.

- Meixner Ildikó, a dyslexiásoknak való olvasástanítási módszer kidolgozója azt javasolta: Minden szülõ vezessen szótárat, amibe idõrõl-idõre bevezetik az újabb, ritkábban használt szavakat, ezeket kérdezzék vissza olykor-olykor. Feltettük a kérdést: Meddig? Mire Meixner Ildikó: „egyetemig!!!" Meg is magyarázta: ezek a gyerekek sokszor nagyon jó értelmi képességekkel bírnak, az olvasási nehézség nem függ ettõl. Irányítani, segíteni kell õket, mert képesek lehetnek akár diplomát is szerezni.

b) Ha szeretnénk megelõzni

- ELFOGADÁS, TÖRÕDÉS, KÖVETKE-ZETESSÉG

- Nem biztos, hogy meg lehet elõzni, de értelmes neveléssel igen sokat lehet segíteni, az esélyeket javítani - konzultáljunk szakemberrel

- Nem szabad erõltetett módon tanítani, viszont ki kell használni az otthon nyújtotta egyedülálló lehetõségeket - nem csak az a tanulás, amikor leülünk egy asztalhoz és írunk

- felolvasás, mesélés, beszélgetés, meghallgatás
- sok mozgás

- A gyerekek szeretnek hasznos munkát végezni. Használjuk ki értelmesen, amíg erre fogékonyak! Azonban nem ugráltatásról van szó, beszéljük meg: „holnap segítesz nekem fõzni" „jövõ héten együtt szedjük a babot". A rizs-válogatásnál, vagy kukoricamorzsolásnál jobb kézügyesség fejlesztést nem is lehet elképzelni. A nevelés eredménye sokszor csak 20 év múlva látszik meg, nem szabad feladni!

- Otthon nagyszerû lehetõségek adódnak a képességfejlesztésre: tedd ide-oda, vedd le - irányokat tanulja, megterít - számokat tanulja, együtt sütnek a nagymamával - mértékegységeket tanulja.. .

Hogy elkanyarodtunk az olvasástól! Otthon tanuljuk az alapképességeket és hozzáállásokat úgy, hogy észre sem vesszük. Az ÉLETre nevelés több mint olvasásból a jó jegy. Ismerek egy apukát, aki kedves családapa, kiváló asztalos, viszont csak betûzgetve olvas. Melyik a fontosabb?

Nem az eddig leírtak ellen beszélek most, csak vigyázzunk a sorrendre. Ne menjen a családi béke rovására az erõltetett tanítás.

Kedves Szülõk! Tegyék azt, amit a szülõnek tennie kell. Ehhez próbált segítséget nyújtani ez az írás.

Bajiné Fekete Anett
fejlesztõ pedagógus
bohócdoktor vizit szja 1%